Chinchilla + Viltgrå = ?
Hej fick en liten fundering och är inte hel klar i huvudet. Så jag tänkte att någon annan lär vara det i alla fall 😉
Jo om man parar en chinchilla färgad kanin med viltgrå kanin. Hur stor chans är det för vardera färg? För om jag tänker rätt kan det bli båda färgerna?
Det lär bara bli viltgrå ;)
Ville ge snabbt svar men hinner inte förklara tydligare just nu, du kan läsa på http://kaninfarg.se/ om du är intresserad av genetik! Chinchilla ligger under A-Locus och Viltgrå under Grundfärg. Se Sammanfattning för att se vilket Allel som ligger högst.
Var medveten om att chinchilla och viltzobel kan vara väldigt lika dock! Om du inte känner till din kanins stam så är det ofta en större chans att det är en viltzobel
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Om du har fler frågor och ingen annan svarar så kan jag svara så gott jag kan imorgon! 🙂
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Viltgrå + chinchilla ger viltgrått.
Det kan bli chinchilla endast om den viltgrå bär på chinchilla, zobel, ryss eller rödögt.
Fast jag har en kull efter pappa - chinchilla och mamma viltgrå (wienerfärgad iofs och det kanske gör skillnad?) Och bebisarna blev viltgrå och svarta! :-)
Aha! Vilken djungel! Finns det något lätt sätt att lära sig Färg koderna? :-)
#7 jag rekommenderar att gå in och kolla på kaninfarg.se, läsa gamla trådar och så tror jag att Kaninhoppning iFokus har bra artiklar kring genetik. :)