Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 953 ggr
Ellen Thomé
0

Promenera dräktig hona?

Hej!

Jag undrar hur långt in i dräktigheten man kan gå ut och gå med en hona i sele och koppel? I vilken vecka av dräktigheten bör man sluta att promenera honan, eller ska man inte göra det alls under hela dräktigheten? 

Tacksam för svar!🙂

Moppie
0

Finns nog ingen gräns direkt, Jag tycker du kan gå ut med henne så länge du känner att hon klarar det och inte blir trött.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Peak303
0

Jag hade inte haft en dräktig hona i koppel. Bara i Hage! :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

IdaL
0

Första veckan går det säkert bra. Men sen efter det hade jag bara haft i Hage :) Försöker undvika att bära för mycket osv, vet även att vissa honor blir lite "rädda" om magen, alltså att dom inte vill att man rör den så tror inte dom uppskattar sele runt den då :)

Ellen Thomé
0

Okej :) Min hona som eventuellt är dräktig är på dag 10 nu. Magbandet på selen sitter ju ganska högt upp på magen, bakom frambenen, medan ungarna ligger närmare bakbenen vad jag förstår. 

Tänkte att det är viktigt att motionera henne för att hålla uppe konditionen för att hon ska mår bra under dräktigheten och för att hon ska orka föda ungarna.

Detta är bara lite tankar, vad tror ni? :)

Linda1977
0

Förlossningen underlättar om honan är i god kondition men några timmar i rasthage kanske är bättre än koppel & sele, så det inte blir obekvämt för henne. //Linda

Ellen Thomé
0

Jo, det är nog bra att undvika att promenera henne. Ja men precis, jag låter henne springa i en stor utebur, hon sitter dock mest still och äter gräs men då har hon i alla fall möjlighet att motionera sig själv 🙂