Kanin som bits
BLev idag ordentligt biten av Kommandoran. Jag vet ju att hon är världens surpuppa i buren och att man gör bäst i att inte hantera henne där, men idag var jag tvungen att lyfta upp henne därifrån och hade inte riktigt koll på vart hon hade munnen. Detta resulterade i ett ett ordentligt bett rakt över pekfingret, blodet sprutade åt alla håll och det gjorde ordentligt ont. Nu är jag omplåstrad och den brännande känslan i fingret har avtagit något.
Blir så less på att ha en kanin som är så oerhört vaktig i buren, ingen av mina andra han någonsin visat tendens till det. Vad kan man göra åt detta? Kastrering har jag varit inne på, men eftersom jag gärna skulle vilja ta en kull på henne (om hon går upp ordentligt i klasserna och vi hittar en bra hane) så känns det inte jätteroligt. Samtidigt vill jag inte ha en kaninmamma som säger till sina ungar att det är det vidrigaste som finns att någon håller på i buren.
Är alla hoppkaniner så här? Vad jag fått lära mig är det vanligt att de har lite hetare temperament än t.ex. en dvärgvädur, men till vilken gräns? Tilläggas skall att hon är hopplös att ha i buren om man ska göra något i den, då är hon också enormt vaktig och hugger så fort man kommer nära.
Åh, jag var så taggad innan på att hoppa en runda med henne imorgon, men som det är nu känns det bara helt hopplöst. Fingret värker och jag vågar knappt röra kaninen just nu. Men jag vet att det går över, snart kommer det kännas mycket bättre. Men tills dess ville jag bara skriva av mig lite.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Nästan alla honor blir så när de är könsmogna och det blir bättre när de har fått en kull, har jag märkt, men om hon är en aggressiv kanin kanske det inte är det bästa Att ta en kull på henne? ;)
Ja nej kull blir inte aktuellt förrän tidigast till våren - och då bara om hon klassat upp sig till åtminstone svår - och såvida hon inte fortsätter med sitt vaktiga sätt.
Att de biter så de blir blod är enligt mig inte så vanligt, min blir vaktig + rädd och gör utfall men hon har aldrig bitit mig och vet att hon aldrig skulle göra de med mening, ingen av de honor jag träffat/haft har gjort så och inget jag skulle tagit en kull på.
De beror ju på själva kaninen och inte rasen, alla blir olika.
Alltså, fortsätter hon som hon gör blir det ingen kull. Se det mer som anledningen till att jag inte gärna vill kastrera henne. Dock tror jag nog att det kanske blir bättre då och därför överväger jag det.
Vet inte hur gammal kaninen är, men det kan inte vara tonårshormoner som spökar?
När det gäller kastrering eller ej så brukar jag tänka att om det aggressiva beteendet är så illa att en kastrering vore aktuell, så är det ändå inte en kanin man bör avla på.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one