Ha sin kanin lös
Hej!
Ser att vissa här kan ha sina kaniner lösa. Hur är ni säkra att de stannar på eran gård/tomt? Hur får ni in dom igen? Har de blivit "tränade" till att gå lösa, eller har ni bara testat att släppa ut de en gång, så stannade de kvar? Hur länge brukar de skutta fria? Är ni med då? Är det inget stängsel runt gården/tomten? Berätta gärna! Jag vill själv kunna ha min kanin lös på tomten utan att vara rädd över att hon ska försvinna. Igår testade jag lite smått, min granne och jag stod beredda och hade kompostgaller som vi kunde stoppa henne med. Hon sprang runt här och där på tomten, men skuttar iväg lite då man ska ta henne. Vill lixom kunna lita på att hon stannar. Hon brukar ju komma när man lockar med mat, och jag är säker på att Diva skulle komma då med på tomten om hon är hungrig .. men inte annars .. vill gärna ha lite tips? här :P En gång rymde hon från sin Hage, och då ville hon bara in i sin Hage och skuttade runt på tomten, då vi skulle fånga henne var hon skygg, men det var nästan precis då jag räddat henne, nu är hon ju ändå hanterad och tam ..
Kan säga att lyfter man upp hennes Hage med kompostgaller skuttar hon in där :D

putt
Hej!
Några av mina kaniner har varit lösa på tomten. Jag släpper aldrig ut dem och går därifrån, utan följer dem då. Dem får dock inte vara lösa så ofta.
Vad jag gör är att jag släpper ut dem lösa helt enkelt. Då springer dem runt lite och leker m.m. Ut från tomten springer dem aldrig när jag är med dem. När jag känner att dem ska gå in tar jag helt enkelt bara upp dem, vanlgitvis sitter dem still och väntar.

Okej! Men de allra första gångerna de var lösa .. hur kunde du veta att de stannar kvar på tomten då? Chansade du bara eller? Tror du jag kan testa att släppa ut min kanin på tomten, låta henne skutta runt, och sedan försöka fånga in henne? Hon vet ju att hon bor här nu, att hon får mat här… men tänk OM hon skulle springa till ngn annan tomt .. litar inte helt på henne även om jag tror att hon kommer tillbaka då hon är hungrig ..
Iofs kommer hon då att få ha sele på sig med namn och tel.nr skrivet..
Vill så gärna kunna ha henne lös, låta henne skutta fritt ..
jag har min kanin lös min hane för han håller sej på gården får där har han ju sina honor och mat :) och att han tycker absolut inte om att va i bur ..
så håller min hund koll på honom oftast
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#4 Så din kanin är lös jämt? Kan du gå fram och ta upp honom utan problem?
Har iofs en hund som är vallig hemma, han kanske kan hålla koll på att hon stannar, men hon skulle nog bli så rädd att hon kutar iväg .. ;P
#6 nej de har jag inte inte på nätterna men ibland när jag känner för att ha honom lös :p brukar ta med honom på promenader när jag går med hunden :)

Mimmi är ofta ute på gräsmattan men skall träna henne att komma eller bli lättare att få tag på. Mimmi har alltid varit inne på vår tomt..vi har staket runt trädgården men hon kan krypa under om hon orkar :P men det har hon aldrig provat eller försökt. Hon är ute kanske 1timme om dagen och jag håller koll på henne..jag går ALDRIG in i huset när hon skuttar ute i trädgåden! En katt/fågel kan komma och ta henne och så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Mimmi har nästan alltid sele på sog när hon är lös så blir hon lättare att få tag i
#9 sele men utan koppel? eller koppel också som hänger efter henne..?

#10 Hon har bara sele på sig^^
ok :)
Pepsi kan man ha lös bara att jag inte vågar för länge :P
Prövade faktiskt att ha Isaac lös en stundpå min tomt, för om man sätter honom på ängen utanför tomten så brukar han bara springa in på tomten igen. Det gick bra, han stannar runt mig med springer omkring och gör glädjeskutt :) Sen ibland kommer han fram och hälsar och sen springer han lite till :)
- Mvh Emma

Min kanin Stampelina ( som nu är i himlen) kunde vara ute och springa lös på gården. Jag brukar ju kolla till henne. men jag kan gå därifrån utan att hon går in på någon annans gård. En gång har hon gått in i grannens hundgård, men det va bara en gång. Men nu sitter det stängsel där. När hon va ute förut när hon levde hade jag dörren öppen till hennes inhängnad, så om hon va hungrig eller nått sånt, så kunde hon gå in där. :)
#14 aa precis man kan ha något så den kan gå in någon stans som min zlatan han går in i våran lada där han bor på vintern där känner ju han sej hemma :) så de e ju något man kan tänka på :)

Båda mina kaniner bor i bur, men Sofi skulle lungt klara av att springa fritt hela dagen, hon sätter inte ett steg utanför tomten helt enkelt!!!!
Jag vill också kunna ha iaf någon av mina kaniner lösa på gården. Men är rädd att de ska springa in i skogen som ligger runt våran gård, eller att det ska komma någon rovfågel och ta dem. :/

Vars bor ni allihopa? ;) Jag bor i norrbotten tup nästan inga grannar .. iaf hos min pappa .. hos min mamma har vi mer grannar xD
jag bor i dalarna och har inga grannar

Jag bor i Ställdalen, jag har grannar. :) Haha.
Jag bor typ 2 mil utanför Vimmerby. Inga grannar så långt ögat når^^ 2 km till närmsta granne;)

Engla kan vara lös men skulle nog smita ifall jag gick.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag bor i ett villakvarter, vi har iofs en liten skog (läs dunge) några hundra meter bort men det är ändå rätt många vägar osv runt.
Vi har inget staket runt vår trädgård och det bor många katter runt omkring (men hon är inte rädd för katter, ska kolla om jag hittar en bild på henne när hon "jagar"/följer efter min katt.
Jag fick henne när hon var två månader, alltså rätt liten. Då lät jag henne hoppa ner från trappan också sprang hon bara nerför gången mot vägen men stannade vid en buske där. Sedan kunde hon vara lös igen.
En gång har det hänt att hon sprang upp mot skogen men då sa jag bara "Viiirvel.. Vad håller du på med..? NEJ!" så kom hon tillbaka. Nu är hon ett år och jag kom för några dagar sedan på att hon ju faktiskt bott här i "hela" sitt liv och kunnat springa ute. Så jag öppnade bara ytterdörren (hon går lös i vårt hus) och satte mej på trappan. Efter ett tag sprang hon ut och gick in i rabatten. Men hon föredrar ändå att vara inne! Skulle hon springa iväg på tomten så hade jag föjlt efter och tagot tillbaka henne.
Oj, dethär blev lite lång ;) men ska kolla om jag hittar en bild på henne och katten ;)

Mina kaniner håller sig alltid på gården när dom är lösa. Har staket…men inte runt hela gården. De får nästan aldrig för sig att springa iväg..de är mest intresserade av att springa tillbaka in i garaget igen där dom bor under vintern (: (har ju inte bilen där å sånt då..dom sitter inte i avgaser)
Har fungerat sen dom var små så. Fast har ju naturligtvis allti koll på dom när dom är ute. Har sett att grannkatten e lite sugen :p hehe
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
jag hatar att kaninerna ska få sitta i bur :/ men aa man kan ju inte bara släppa ut alla de kan man jui nte .. jag har en kanin lös helatiden förutom när jag åker till min mamma då vill pappa ha henne inne men aa.. som sagt tyvcker inte om att stänga in ett djur så där
Jag bor på landet, i Uddevalla/Bohuslän ;D
Jag vågar släppa vissa kaniner på gräsmattan. Har väääääääääldtigt stor tomt, både framför o bakom huset, XD Men är med kaninen hela tiden ^^,
Men det är bara ibland, för fotografering ex. Annars använder jag mina stora gallerhägn. =)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Vi har inhägnat heeeela vår tomt! Stor yta att röra sig på :-) Vi bor på en mindre gård med hus, bod, gäststuga och en liten lada :-) Plus kaninhuset då.

Jag tror att alla kaniner kan gå lösa på gården. För känner dem sig trygga på gården så finns det ju ingen anledning till att rymma. Mina kaniner brukar vara lösa på gården och skulle dem börja känna sig otrygga så springer dem till lekstugan där alla burar är.
Mina kaniner kommer när man ropar och springer efter mig när jag springer :) Dem är som hundar och har varit så sen 2mån ålder :D
japp :P
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag skulle säkert Kunna ha Berit lös, men jag vågar inte chansa.

Yuki kan vara lös.
#28 Om det kommer t ex en katt och kaninen blir rädd, är det inte säkert den stannar på tomten. Då är det bara att ta skydd som är viktigast för den, och det kan lika gärna vara under en stoor buske än att springa ända till buren eller där den är trygg.
Brukar ha koppel som släpar efter min kanin så att jag lätt kan trampa på de och få tag på henne om det t.ex kommer en bil. Hon lyssnar och är duktig att höra efter när jag säger att hon inte får gå nånstans, Jag brukar säga "Kchhhhhh" eller "Gå därifrån Leona!" Och då brukar hon springa tillbaka till några buskar och se helt oskyldig ut :) Men jag tror inte att jag skulle kunna fånga henne om hon var helt lös :/

Millan o lillan får skutta i rasthagen ett tag. Också brukar jag ha dom i sele.