Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1175 ggr
[hannaaeeriksson]
0

Första kullen-klarar sig?

Jag har två honkaniner, som blev (rejält) parade för 36 dagar sedan. Den ena fick två ungar igår, alltså 35 dagen. Den ena var döfödd och den andra dog under natten. Undrar om det är vanligt att första kullen inte klarar sig? Honan verkade inte riktigt ha förstått vad som hänt, men kan detta bidra till depression för honan? Hon äter och skuttar som vanligt, men kurrade oroligt när jag tittade i bolådan och hittade den sista ungen död. Hon slickade ungen lite på huvudet, men hoppade iväg sedan som om ingenting. Den andra honan har inte fött än och börjar bli orolig. Vad ska jag göra? Kan ungen/ungarna vara döda redan? Är det någon fara för (blivande?) mamman? Honorna är snart två år, och jag vet att det är en sen första kull, men då de är i bra kondition har jag ansett att detta inte borde vara ett större problem.

tlover
0

Vi har haft tre förstagångs honor hos oss, två visade sig vara dåliga mödrar och dom togs ur Avel. Där dog alla ungar första gången. Tredje var en tjuvparad hona som bara var 5½ månad då hon fick ungarna och hon klarade alla 8 galant (alla levde efter 8 veckor alltså)

Så hos oss har det snarare varit om dom varit duktiga eller dåliga mödrar än hur många gånger dom fött.

l'm back

Mannez
0

första kullen kan gå galet då honan är oerfaren. Dock skall man alltid ge henne en chans till.

Hälsningar Amanda och kaninerna

HelenaBuhr
0

#1 Men varför tog du ur de ur Avel bara för att de inte klarade sin första kull? Det är väl ganska vanligt? I min honas första kull dog alla men sen när vi parade henne igen så överlevde alla förutom en unge som var dödfödd 😉

tlover
0

#3 nej dom visade sig vara dåliga mammor annars/sen också (ena jagade ungarna när hon väl fått en kull så vi var tvungen att sära på mamman och ungarna i vecka 7, andra har aldrig fått en levande kull, i alla fall inte som lever över första dagen)

l'm back

[hannaaeeriksson]
0

#1 Okej tack! Hon som fött drog av sig rejält med päls och verkade verkligen bry sig om ungarna, men dom levde som sagt inte så länge , så svårt att veta. #2 #3 Okej tack så mycket, då behöver jag inte vara orolig att ta kull på henne igen :) Ungarna var väldigt fina så det vore synd att inte pröva igen.

HelenaBuhr
0

#4 Jaha okej :)

[hannaaeeriksson]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bebisarnas gravar

skuttis88
0

Jag tror inte att hon kommer bli deprimerad eller liknande, de förstår nog inte riktigt vad som hänt. 

Däremot när t.ex. deras kaninkompis går bort, kan de bli "ledsna". Jag har själv varit med om det två gånger. Båda gångerna har kaninen fått lukta på sin (avlidne) vän men de har bara struntat i kaninen. Sen har de blivit mer tillbakadragna och arga. Men det blev bättre när kaninen fick en ny kompis :)

MVH Celina

Northernlights KU
0

Jag har inte haft några större problem med döda ungar i kullar hos förstagångsföderskor. I en kull var en unge död, men där fanns också fyra friska levande ungar. I en annan kull med en annan hona fick honan en dödfödd unge efter diverse förlossningskomplikationer, så det berodde inte på "bristande omvårdnad/rutin" från mamma kanin. I hennes andra kull gick det bättre och hon fick då fyra ungar som alla levde 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta