Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 7045 ggr
Mantissa
3

Röda ögonkanter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av ungarna i min senaste kull (den som varit mindre hela tiden) har fått röda ögonkanter. Ögonen rinner inte och ögonvitorna är inte röda som vid en ögoninflammation. Någon som vet vad det kan vara (och ja: jag ringer veterinär)?
Han har mer öppna ögon än vad det blev på bilden, men det är nog en viss svullnad. Eller om det är den röda färgen som gör det. Men han äter och beter sig som vanligt och de andra ungarna har inget liknande

[Mi-rand-a]
0

skräp i ögat? en början på ögoninflammation? Varit där de är dragit ? Kan vara klurigt att veta men badda med ljummet vatten och vänta nån dag och se ifall de blir bättre annars kanske du bör åka in med kaninen.

Mantissa
0

Bör inte varit dragit och jag tror inte det är skräp för det är på båda sidor..

Dealath
1

Kan det ha varit damm från underlag eller hö? Min ena kanin är dammkänslig och ögonen blir lätt irriterade. :P

Mantissa
0

De bor ju ute, men jovisst kan ju en individ vara extra känslig. Jag tror jag avvaktar lite och ser om det verkar bli bättre eller rent av värre eller om kaninen blir slö eller almänpåverkad på något sätt

Cilia.Teddytöserna
0

har han några blåa förändringar i ögat? typ fläckar som skiftar i blått ? isf kan det vara sår på horn hinnan, det fick min ena hona. Det började med att det var rött och svullet sen börja det rinna och klibba ihop sig.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Mantissa
0

#5 Nej inte vad jag kunnat sett.  Inte rinnigt heller

Dealath
0

#4 Mina bor också ute. Men då kan det vara drag som gjort det genom att kaninerna sitter och tittar ut.

Mantissa
0

#7 De bor i ett (ouppvärmt) stall i inbyggda burar med bara öppet framåt, så det bör verkligen inte kunna vara drag. Men det är ju en ganska liten unge ca 5 veckor (och liten till växten på det) så den kanske blivit lite kall eller något. Såg bättre ut i går kväll i alla fall, knappt rött alls

Minirut
1

Testa att köpa noviform på apoteket och kleta in. Kanske kan lindra ifall det kliar på honom :)

http://pillasddv.weebly.com/