Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 651 ggr
Katter3
0

Gillar inte att hoppa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kaninhane Zack är duktig på att hoppa - när han kommit fram till hindret. Om jag försöker få honom med mig fram till hindret försöker han springa förbi eller tillbaka där han kom ifrån. Är han osäker på mig eller gillar han inte att hoppa?

När jag igår var på Falsterbo Horse Show hade de Kaninhoppning, tyvärr hann jag bara se en kanin hoppa. Men kaninen sprang glatt fram till hindret, hoppade över och fortsatte mot nästa hinder. Gick hur lätt som helst.

Jag undrar varför Zack inte vill fram till hindret och hoppa. Han blir 2 år den 3 november, och jag har hoppat lite smått med honom.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

KajsaM
0

Tyvär är jag inte så duktig på Kaninhoppning, men det finns myk duktiga medlemmar här som kan :)

Keligast
0

Ha tålamod :) Är mitt tips

Sätt han framför hindret och låt han nosa på det och titta på det om han tappar intresset kan du ta han lite nätt på rumpan. Det tog Mimmi 5minuter att förstå hon skulle över hindret. Sen när hon har hoppat det får hon springa lite i selen i trädgården (ett beröm typ) Så dom vet..om jag är duktig får jag springa runt i trädgården slipper jag sitta här XD hihi lycka till!

Katter3
0

Tack för tipset! :)

Jag tänkte ta in honom en stund sedan och försöka bära honom utan att han sprattlar. ;) Vill få honom att lita lite mer på mig. Sen ska han få skutta i den nya hagen av kompostgaller! :D

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

myriis
0

Hej!
Många kaniner får ovanan att hoppa tillbaka över samma hinder. Det lär dem sig vääldigt fort, så därför ska du nu vara noga med att han inte får vända och hoppa tillbaka. När han försöker springa förbi kan du hålla imot kopplet så att han inte kan, och sen lyfter du tillbaka honom och ger honom ny ansats. Det är bara att ha tålamod, tillslut kommer han hoppa!

Katter3
0

#4 Ditt tips? kommer säkert att användas, tack. :)

Fler tips?? :D

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Tisdus
0

Mitt tips? är att hoppa i skogen! Det är mycket roligare för kaninen (iallafall för 99% av dem) och de får då automatisk framåtbjudning! Hoppa naturhinder, låga, inte högre än 20 cm till en början. Ha några hinder på rad med några meters mellanrum, och låt honom först springa runt i skogen och ha det kul. Sen kör du på, och så funkar det förhoppningsvis. :)

Om det funkar kan man lägga till "normala" hinder ute i skogen, och sakta ta bort naturhindren. Till slut springer de som tokar mellan normala hinder! :D

Miamaj
0

Mitt tips? är att ha superlåga hinder, som nästan inte är några hinder, låt honom å över dessa ett par gånger & sedan så höjer du lite, lyft honom över hindret tills han fattar :)