Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 658 ggr
skuttis88
0

Aktivingstips

Min hane på 6 månader är väldigt rastlös. Han är ute flera timmar varje dag, han får grenar varje kväll, han har toarullar, sittpall och leksaker. Men ändå ska han välta toan och pallen, gräva i sin kudde och hoppa upp på taket bredvid när man har hans tak öppet.

Något tips? på aktivering? Han är inte kastrerad (men snart) så det spelar ju in också.

Tacksam för snabbt svar.

MVH Celina

Mickis1994
0

Tunnel och att hänga upp saker i taget/så kaninen måste stå på två ben för att ni är något jag brukar göra till aktivitets krävande kaniner. 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Ninwe
0

Hur stor bur har han? Många kryp-in och tunnlar kan hjälpa. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

skuttis88
0

#2 Inte så stor, det är laglig men inte mycket större. Och nu ser jag att jag har skrivit väldigt konstigt i rubriken, men jaja :)

MVH Celina

Vincent...
0

Grenar, aktiveringsboll, grävmöjligheter, sitthylla, hus, toa rullar, plingor, kaninleksaker, kattleksaker osv….

HAHAHAHAHAHA…..

annikajo
0

Låt honom äta all pellets ur aktiveringsboll ute på golvet, alt kasta ut pelletsen över hela golvet och låt honom söka, dela gärna upp givan till flera tillfällen under dagen. Stoppa in broccolibiten i en toarulle o kläm ihop ändarna. Trä in/bind upp kvistar o grenar i burtaket så han får stå på bakbenen o slita. Skaffa en stor kattoalett med tak och fyll med något grävvänligt, vet inte hur buren ser ut men när jag hade innekanin så byggde vi ihop en katttoa med buren, härligt att riktigt få gräva o rumstera om i (utan att alltförmycket hamnar utanför). Annars får den väl stå utanför så han kan gräva där när han är lös.

Försök att tänka på vad en vild kanin tillbringar sina dagar med att göra: söka föda (alltså inte få en stor skål under näsan en gång om dagen), gräva härliga gropar (inte en pytteliten hörntoa), skutta upp o ned på saker, krypa i gångar osv.

Träna att komma när du ropar och stå på bakbenen för att nå en speciellt åtråvärd godbit? Hoppa över något för att komma till godbiten?

Lycka till!

skuttis88
0

Tack för bra tips?, alla!

MVH Celina