Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2774 ggr
Delilah81
0

Missbildade ungar?

Min hona har av misstag blivit parad och fått fyra ungar.  En av dem dog tyvärr, så nu är de tre kvar.

De är 2-3 dagar gamla nu, och en av dem är större än de andra, och den har börjat få lite vitt fjun på kroppen.

De andra två är mindre, och jag ser inga fjun på dem,  kan de vara sk "muppar"?   😕

Jag kan inte mycket om kaninungar, fick snabbt försöka läsa på en massa, då jag inte visste att min hona var dräktig.   Jag tycker det är svårt att se om ungarna ser "normala" ut, vad är normalt liksom?

De ser ju lite knepiga ut när de är så små, nakna och blinda. 

Jag vill inte hålla på med dem för mycket heller, utan kollar bara till dem en eller två gånger om dagen…

dermot
1

Kan du ta en bild på dem bredvid den normala ungen? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Delilah81
0

Jag kan försöka. 

Man ska väl inte ta upp ungarna redan och hålla på, och det är svårt att fota i boet.

Men jag ska försöka göra det!

Har aldrig sett kaninungar tidigare, så jag har noll koll på hur de ska se ut normalt 😊

dermot
0

Du kan ta ut honan i Hage ex. och kolla igenom boet. Så kan du snabbt försöka fota den stora bredvid en liten i handen!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Delilah81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De sprattlade så jag vågade inte hålla dem med en hand, samtidigt som jag fotade med andra handen.

Så jag försökte ta bilder i buren, vet inte om det syns så bra.

Tycker dock att de andra två växt till sig, och även de börjar få päls.

Delilah81
0

En bild till

sunnymybunny
1

Är hon parad med en hane hon är släkt med, så det är inavel? 

Lite svårt att se men lite storleks-skillnad brukar det kunna vara, ser ju utifrån bilderna inte ut att vara så jätte stor skillnad, (eller den i "mitten" är väl kanske lite liten!?) Dock tycker jag de ser ut att ha lite lite hår för att vara 2-3 dagar men de kanske bara ser ut så på bilderna, de är ju dubbelmanade så de kanske brukar se ut så då.. Har inte haft någon kull med långhåriga ungar så jag vet inte riktigt men utifrån bilderna tycker JAG att de ser ganska normala ut!? Vänta någon dag och se om de växer på sig, börjar öppna ögonen å sådär. Hoppas någon lite mera kunnig svarar dig så du riktigt får svar, vet inte riktigt tyvär..

Hoppas det går bra med ungarna! MVH Melanie & kaninerna :)

Delilah81
0

Ingen aning om hanen och honan är släkt, det var min dotters kompis kaninhane som var i farten.   Men såklart mitt ansvar som vuxen, och jag får ta hand om detta på bästa sätt.

Ser det ut som att de är inavlade?

Ungen som är i mitten på första bilden, och längst ner på andra bilden är samma, det är den stora.   De andra två är lite mindre.

De är ungefär 4 dagar idag.  

Tack för svar!

dermot
4

Ser helt normala ut. :) Kaniner är tåliga mot inavel, så länge där inte finns defekter bakom så händer ingenting.

// Anka

pigelina
0

Dom ser normala ut :)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

ninor
0

Håller med. De ser helt normala ut.

Det är inte ovanligt att någon/några i kullen blir lite mindre. Så är det ju även för oss människor och de flesta andra djuren. De brukar växa ikapp sen :-)

Söderslätts kaniner
1

Helt normala :-) dom är dubbeltmanade ( fått ett mangen från var av föräldrarna ) det ser du på sättet pälsen växer ut på, som ett v på ryggen. Normalpälsade och enkelmanade växer pälsen ut jämt på kroppen :-)

Delilah81
0

Tack för svar!

Nu blev jag lättad!   Senast igår var det bara den större av dem som hade fjun, de andra två var helt hårlösa fortfarande.

Går det att se vad det blir för färg?   Vita?

Mamman är ljusgrå, med vita inslag, och pappan är ljusbrun.

Delilah81
0

#11:  Aha!  Det hade jag ingen koll på!

Min hona är dubbelmanad i alla fall.

Hanen minns jag inte riktigt, men han är en korsning mellan lejonhuvad och något annat.

zezagena
1

Håller med övriga ovan, de ser helt normala lejonhuvade ut😉

Delilah81
0

Fler bilder, man ser rätt tydligt att en är lite större, men skillnaden är inte lika stor som första två dagarna.

Den unge som dog var btw i samma storlek som de mindre.

Delilah81
0

Bild

Delilah81
0

Bild

Rmk02
0

Å följer tråden har du bestämt namn en?

Delilah81
0

Nä, ingen aning!  

Väntar nog tills jag vet kön på dem 🙂

Delilah81
0

Bebisarna har växt på sig bra.  De har mer päls, men fortfarande är en av dem större än de andra…