Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 803 ggr
annikajo
1

Protteinhalt i hö?

Vilket proteininnehåll bör man ha på sitt hö? Till kaniner som i princip bara får hö under vintern, lite "lågenergi" grönsaker och kvistar som tillskott (de brukar bara få lite pellets när det sjunkerunder -10 i stallet, annars lägger damerna på hullet…).

Jag har analys på höet eftersom jag har hästar, och det har ett lågt värde i år, 64gr råprotein. Eller är kaniner relativt okänsliga för det eftersom de har fri tillgång till skillnad från mina hästar?

JustMySelf
0

Har tyvärr inget bra svar, däremot en fråga.

Tycker dina kaniner om samma hö du har till hästarna? Mina gjorde inte det, tror de tyckte det var för grovt även om det inte var grovt för att vara till hästar… Fick köpa hö på djuraffären istället ^^

Dealath
0

#1 Oj, du måste vara den första jag hört säga det då oftast är höet på djuraffären sämre kvalitet. Grovt hö är bara bättre för kaninens tänder. Mina älskar verkligen "hästhöet", speciellt de som var av extra bra kvalitet med mycket protein i.

JustMySelf
0

#2 Mina åt knappt av det alls, då spelar det ju ingen roll ifall det är bra för dem eller inte 😮

em.nord
0

Mina älskar hästarnas hö =)

Vet dock inte med proteinet. Kan nog räcka till kanin tror du inte? Som du säger fri tillgång. Sen tror jag inte de behöver så himla mkt mer. Minns inte vår analys.

Tror inte du behöver oroa dig =) Bara hålla koll på päls o allmäntillstånd som alltid =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

annikajo
0

Tja, mina niner är inte så kinkiga, de äter det mesta! Om de lämnar grova delar åker det in till hästarna. Just det här höet är från några som har hjortar, men de tyckte det blev för grovt för hjortarna så vi fick det till bra pris. Men i mina ögon är det då väldigt fint med flera ängsgrässorter i. Tillgång på havrehalm löser grovhetsfrågan åt både hästar o kaniner.

Jag har lucern att komplettera med till hästarna (ren lucern i pellets), kaninerna har fått smaka några nu i några dagar, bryter i mindre bitar och lägger i aktiveringsbollarna, de gillar dem verkligen. Så  om ingen har några riktvärden att bistå med så går jag väl på min känsla och kompletterar med lite lucern till kaninisarna också…

em.nord
0

hm, lucern till ninerna? Aldrig tänkt på! Men de sväller ju, blir dubbelt så stort och man kan inte blöta till kaninerna, men att ge lite borde gå =)

Annars har du ju kaninpellets att ge, finns på lantmännen inte dyrt. =)

emmans blogg

annikajo
0

OK, dags att avliva blötasmyten om lucern - den sväller inte mer än andra torkade blad o stjälkar hos andra örter o gräs (lucern är en baljväxt, släktet leguminosae, men skördas grönt före baljgång). Anledningen att man skulle blöta till hästar är att med dåliga foderrutiner=stresshungriga hästar kan glupska hästar tugga pellets dåligt/ha för liten salivutsöndring och få foderstrupspackning, inte något problem i magen.

Eftersom de är lättfödda dvärgvädurshonor och en semilånghår hermelinkastrat till kel vi har så blir de tjocka av pellets som innehåller sädesslag, jag behöver? (om de nu behöver proteintillskott, har sökt men inte hittat ngn rek om höet) ett tillskott som ger mer proteiner men inte mer energi än vad höet tillför.

em.nord
0

Jag ska iaf testa lucern till mina, tack för tipset!

Ger det till hästen nämligen, 1 l och när det blöts ner blir det dubbelt så stort ytmässigt så jo. Sväller MEN inte nödvändigt att blöta det är sant =)

emmans blogg