Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 3660 ggr
Mannez
0

Lösgående kanin?

Hej!

Jag har några gånger hört om kaninägare som har en, eller flera, kaniner lösgående innomhus. Där de går på toalettlåda och verkar trivas med det.

Har länge funderat på att prova ha en kanin lösgående. Men det har aldrig kunnat bli aktuellt.

Men för cirka två månader sedan när jag besökte en föredetta kaninköpare till mig för att hjälpa henne klippa klorna på kaninen, så fick jag se att kaninen levde lyxliv som lösgående kanin. Han skötte toalettlådan perfekt och aldrig ens varit i buren de köpte. Han var som en liten hund, sprang runt benen på en så man nästan snubblade på honom.

Blev då ännu mer inspererad av att ha en av kaninerna sådär. Men det fick jag lägga på sidan igen pga av olika skäl.

Men nu har jag börjat fundera på det igen.

Hur gör man egentligen för att få kaninen att använda toalåda för att då kunna vara lösgående?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Minirut
0

Vill du börja träna den i buren så ställ toaletten där den brukar bajsa och kissa. Sedan lägger du inte lite bajs och kiss i den så att kaninen förstår att det är där det ska vara. Du kan även hänga en höhäck ovanför då de brukar bajsa samtidigt som de äter. Detta fungerade fint på mina kaniner. Bortsett från att vissa inte gillar att ha inredning i buren. Inklusive toaletten.

När du ska väja vid att vara lös och använda toalett så ha fler än en låda. Börja först att ha kaninen i bara ett rum och ha typ 3 lådor. Sedan när kaninen bara gör behoven i lådorna så kan du ta bort alla utan en och placera dem andra i de andra rummen kaninen får vara i.

Det kan ta ett tag ibland så du får ha tålamod, men allt brukar gå efter ett tag :P

http://pillasddv.weebly.com/

ninor
0

Har nog egentligen inga tips?, mina två har lärt sig av sig själva. Hanen är ute dygnet runt (även när vi inte är hemma) och det är aldrig några problem. Han har hela lägenheten att skutta runt i, men håller sig i köket, vardagsrummet eller under pappas säng. :P

Honan är lös i hela lägenheten när vi är hemma. Skulle ha henne ute hela tiden om det inte vore för att hon älskar att gnaga på saker och ting, så man får hålla lite koll. :-)

hobbymupp
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det hjälper massor om man har typ höet/ätbart där toan är :) Jag har mina lösa när jag är hemma, och när jag inte är det så har de 2kvm att röra sig på. Supermysigt med att ha dem som man har katt/hund

borkadottir
0

Det är supermysigt att kunna ha dem lösa hemma! Mina tips? är, utöver de andra som redan finns i tråden, att hålla efter jättenoga när de lortat eller kissat på fel ställe. Ta bort direkt när det händer. Köp urinoff eller ättiksprit för att se till att lukten inte sitter kvar. Om lukten finns kvar sätter de sig på samma ställe igen. Ta inte ut dem direkt efter maten i början. Låt dem vara ute korta stunder i början, för att sedan öka tiden ute allteftersom. Mina kaniner är inte kastrerade och sedan de blev könsmogna markerar de mer än innan. De var helt rumsrena innan, men nu tar andra drifter lite över. Det betyder inte att de inte förstår. Det mesta hamnar trots allt i lådorna. Det beteendet är svårt att komma runt, men kastrering brukar hjälpa. Har du flera kaniner kan ett tips? vara att lära upp en i taget. Lycka till och hoppas det går bra :)

sfut
0

Jag har två, tidigare tre, kaniner halvt lösgående i lägenheten. De har en kompostgallerhage på 110*180 cm där de är när jag inte är hemma. Där har de ett litet hus, en träbro och en toalåda. 

Innan de flyttade in oroade jag mig lite för om de skulle bli rumsrena men det var helt i onödan. De valde snabbt tre hörn i hagen till toa-hörn och där ställde jag toalådor. Sen har jag succesivt tagit bort toalådor så nu har jag bara en låda kvar, det är den som är under höhäcken då de i princip alltid uträttar sina behov när de äter hö. De är inga stora gnagare men jag har ändå hägnat in TV:n och skyddat alla sladdar. Egentligen skulle de nog kunna vara lösgående 24/7 men det vågar jag inte riktigt än. 

Båda är kastrerade så de markerar inte mycket revir. 

Mitt tips? är att ha en stor toalåda med höga kanter (min är 60*40 med 17 cm hög kant, från ÖoB.) Då det kan gå snabbt i svängarna in och ut och de gillar att gräva i toalådan. men låga kanter ligger snart allt smutsigt stör utspritt över golvet hemma hos mig ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se