Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1563 ggr
[Flingans]
0

Foder tips

Vad för pellets rekommenderar ni till två mini rexar? Har tittat lite på burgess excel- adult, bra? Kom gärna med tips?. Burgess excel-adult:

Innehållsförteckning: Gräs, Havrekli, Vete, Sojabönor, Ärtor, Jäst, Melass, Mynta, Sojaolja, Kalciumkarbonat, Monokalciumfosfat, Cellulosa, Fruktooligosackarider, Salt, Vitaminer, Mineraler, Naturliga antioxidanter

Näringsinnehåll: Råprotein 13, Aska (%) 5.5, Kalcium 0.9, Fosfor 0.51, Vitamin A (IE/kg) 15000, Vitamin D (IE/kg) 1500, Vitamin E (IE/kg) 120, Koppar (mg/kg) 12

Fördelaktigt Fibre 39%

Växttråd  19%

Protein 13%

vitamin C  50mg/kg

Vitamin D3 *  1500 IE / kg

Vitamin E *    120mg/kg

Koppar **  12mg/kg

Vitamin A *  15.000 IE / kg

oljor 3%

Aska  5,5%

Kalcium  0,90%

Fosfor 0,51%

Mickis1994
1

Vad är fett och växttråd/fiber värdet? :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Flingans]
0

#1 La till där uppe, hoppas det var det du menade? 

hitta det på deras hemsida fast såg att de hade fem olika sorters pellets..Men tog den burgess excel-adult

http://www.burgesspetcare.co.uk/products/rabbit.html

[Flingans]
0

Någon ? Jag hade tänkt inhandla foder och spån imorgon så hade varit bra med tips? eller något :)

Mickis1994
1

Jo men jag tycker det ser bra ut. Testa, om det inte funkar på dina kaniner så är det bara att byta foder sen. 👍

Mvh Michaela Glansk.

Dealath
1

Tycker Cuni Complete och Selective är det bästa. ^^

Hannhis
0

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men jag har en fråga: Ska jag ge något fetare foder till mina utekanine under vintern? Det är en korsning mellan lejonhuvad och hermelin…

Mvh Shy och Hannah

Mickis1994
0

#6 Helt individuellt. Men jag skulle öka pelletsen med 1-2 msk på vintern. Om den ändå inte håller huller så öka ytterligare eller köp in ett fetare foder som du bara blandar in under vintern. Så hade jag löst problemet. 👍

Mvh Michaela Glansk.

sfut
0

Jag personligen är lite allergisk mot sojaprodukter och undviker gärna det om jag kan. Vad melassen och fruktoligosackariderna (dvs socker i båda fallen) har där att göra undrar jag också.

Annars ser ju värdena bra ut!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Flingans]
0

Vilka sorters kaninfoder finns det?

[Flingans]
1

#4 Vad är skillnaden på växtråd och fördelaktigt fibrer ?

NaDa...
0

Burgess exel har jag gett till två av mina kräsna niner i ungefär ett halvår (De andra får Rabbit royal). Och jag trivs jättebra med det!
Värdena är liknande som in Cuni tycker jag, men burgess är bra mycket billigare (i alla fall här).

Kaninerna är i jättebra hull, pälsen är fin och min plånbok har råd att köpa fler leksaker till kaninerna. Jättebra! :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Flingans]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort en sammanställning 🤓 Hoppas den stämmer..

Vilken rekommenderar ni av dessa?

[Flingans]
0

Vad en kanin bör ha i pellets:

protein: 14-17% 

växttråd/fiberdiet: lägre än 12% kan orsaka diarre hos kaniner.

Stämmer detta ?

Mickis1994
0

Cuni Complete är absolut min favorit! Tänkte köpa selective att blanda ut det med pga kostnaden men räknade ut att cuni c hade ett lägre kilopris :D så håller mig till det. Men den dagen jag har fler än två kaniner ska jag nog blanda ut det med rabbfor eller något annat. :)

Mvh Michaela Glansk.

Mickis1994
1

Kom ihåg också: att det som är bäst i teorin är inte alltid bäst för den individuella kaninen. :)

Mvh Michaela Glansk.

Dealath
0

Vill bara påpeka på #12 att Selective har 4% oljor/fett och inte 0,4% 😉

[RC1393]
0

#13 Hona med kull och ungar/ungdjur ska ha runt 15-17% protein (även pälskaniner som angoror)

Sällskapskaniner klarar sig på mellan 12-15% protein 🙂

[Flingans]
0

#12 oj ja datan måste ändrat det när jag skrev, Selective 4% !

#17 okej tack ! Funderar då mellan Cuni Complete eller Selective eller burgess exel. 

Om ni vet någon billig internet sida som säljer fodret? kanske jag börjar köpa där istället för butik:)

Suskiv
0

Jag hade selective timm mina rexar förr, men de föll ur på det. Nu får de rabbfor och är i kanonhull.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Dealath
0

Danska zooplus säljer Cuni Complete till ett väldigt billigt pris. :)