Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 767 ggr
Mannez
0

Rabbfor

Hej! Vad är era erfarenheter av Rabbfor? Har det fungerat bra/dåligt på era kaniner? Skriv gärna ras också.

Hälsningar Amanda och kaninerna

EmelieSofia
0

Jag undrar också. Jag funderar på att byta till det…

Dealath
0

Tycker det verkar some ett väldigt kraftigt foder. :P

(dvs jag skulle inte använda det till mina kelisar)

ninor
0

Jag har rabbfor. Funkar bra så länge man håller koll på fodergivan och inte ger för mycket. Har blandraser hermelin/lejonhuvad.

EmelieSofia
0

#3 Jag har också lejonhuvad-blandraser, en lejonteddy. Hört att teddysar mår bra av mer proteinrikt foder.

Eftersom pellets bara är ett tillskott, hö och grönsaker är ju basfödan så känns det som att det rabbfor borde passa fint. Bättre att lägga pengar på bra hö och grönsaker?

Mannez
1

4# Men nu är det upp till mig om jag vill ha pellets. Vi har ett bra hö som vi slår själva, men det räcker inte bara, för så tappar alla kaninerna i kropp och då är det ingen idé att ställa ut. Honorna med kullar behöver ju pelleta främst för digivningens skull. Givetvis får mina kaniner fri tillgång till hö och grönsaker/frukt då och då. Men att köpa in en massa grönsaker flera gånger i veckan när man bedriver uppfödning och har ganska många kaniner blir extremt dyrt. Billigare att ge pellets som tillskott då. Har prövat mig fram med olika foder då mina tappat rejält i kropp, därför har jag funderat på att köra in dem på Rabbfor för det är ganska kraftigt pellets.

Hälsningar Amanda och kaninerna

EmelieSofia
0

#5 Jag menade inte att kritisera dig, om du tog det så 🙂 Det var bara en teori jag hade. Menade att de pengar man annars skulle lägga på cuni m.m kan man istället komplettera upp rabbofren med grönsaker.

Nu har jag ju inte extremt mycket kaniner, bara 5 st, men det drar allt iväg för mig med i grönsaksväg. Nu har jag tur att jag odlat mycket själv samt att jag nästan varje dag får med mig grönsaker hem gratis från jobbet. Hö har vi också slagit själva. Jag fick en himla massa fodermajs av vår granne som jag blandar med pelletsen och solrosfrö.