ensam eller två?
Jag har nu en han kanin dvärgvädur och läser olika om att De trivs bäst med sällskap, är sugen på att skaffa en till men vill ju inte att det ska bli Några problem mrllan dem, hur funkar det att ha två kaniner? Fördelar eller nackdelare med det?
För det första måste du kastrera din hane om du ska ha honom ihop med någon.
Jag tror att de flesta kaninerna trivs med en kompis i buren, men givetvis finns det undantag.
Det beror helt på kaninen om den vill ha sällskap eller inte men de flesta kaniner brukar tycka om de.
Om du har en hane bör du kastrera honom och sedan skaffa en hona.
Om de ska bo ihop ser jag inga nackdelar. Fördelar är att se hur lyckliga de är tillsammans.
Tanken är att kastrera honom ialla fall, men det görs ju inte väl förens 4 månaders ålder och läste någonstans att bäst att sätta i hop kaninerr innan 10 veckor, Kommer kaninem tröttna på oss människor om man har två eller är de lika glada fast de har en kompis hela dagen?
Lättare att kastrera hanen än hon och tror du ändå bör göra de fast honan är karterad.
Dom tyr sig mer till varandra än när dom är ensamma men lika tam är de ju ändå. Det enda jag märkte skillnad är att min hane myser hellre med honan än med mig och sover inte med mig längre på dagarna som han gjorde innan + att han inte är som en svans längre som han också var innan dom fick bo tillsammans, men visst är båda jätte tama :)
#3 Nej man måste inte sätta ihop innan 10 veckors ålder och garanterar inte att det går bättre, i mina 3 kaninpar har alla varit över 10 veckor när de parats ihop och det har fungerat utmärkt. Så finns ingentligen inget "bäst" tycker jag 🙂
Ja att kastrera honom och sedan skaffa hona är det enda alternativ du har, om du vill ha sällskap till honom.
Du behöver även stor yta, om du inte redan har det (alltså långt över lagliga mått). Samt att honan bör vara minst 3-4 månader (helst minst 4 månader) när de sätts ihop, och inte 8-12 veckor, för att honan ska ha mer chans att "försvara sig" mm. Lycka till!
Jag har 3 kaninpar, och de uppskattar människosällskap ändå🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fördelar är väl att kaninen får sällskap och nackdelar är att kaniner väldigt lätt bråkar (och då är det allvarligt) när de ska lära känna varandra. :P
#6 Vad har du till grund för det påståendet att de lätt bråkar när de lär känna varandra? För det där är väldigt individuellt och stämmer inte på många par kaniner (då brukar det vara att t.ex ytan är för liten eller att de inte passar ihop)
Har själv 3 par kaniner här hemma.
#6 Visst är det ganska vanligt med tjafs men det är sällan något allvarligt utan det handlar mest om rang. Så är det med de flesta flockdjur.
Jag ser inga nackdelar alls faktiskt. Förutom att de tar en del utrymme då förstås eftersom de behöver bra med yta.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det beror ju lite vad du har för förutsättningar. 🙂
Jag tycker gärna man ska försöka ha minst 2 tillsammans när man har möjlighet.
Men det gäller ju att dom ska ha ordentligt med utrymme. Om dom bor i en bur bör dom kunna dra sig undan från varandra om dom vill. Två hus eller två hyllor kan vara en bra idé och hyllorna ska vara tillräckligt stora för att båda ska rymmas.
Sen finns alltid risken att dom inte kommer trivas med varandra och då måste man ha plats för två burar osv. 🙂
#7 Det är mycket mer komplicerat att para ihop kaniner än t.ex. hundar eller hästar. Kanske är det för att man inte har lika lätt för att läsa av kaniner. Men har man mycket plats antar jag att det går lätt. Men av mina erfarenheter (två hanar som jagat varandra och vi behövt sära de korta stunder när honan flyttade in och störde deras vänskap) och en hane och hona som försökt slitit varandra i småbitar är det jag baserar det på.
Kanske har jag bara haft otur och blivit rädd om mina ninisar. För man kan oftast inte ha två hanar tillsammans och ska det vara hona+ hane så måste minst hanen vara kastrerad och ska det vara två honor kan vissa honor ändå sura. Det är vad jag baserar det på.
#10 Jag har som sagt parat ihop flera par kaniner ;) en tre-grupp med. Låter som att du har haft otur, flera här inne som har 2 kaniner eller fler tillsammans utan problem :) visst är inte riskfritt såklart att para ihop, men brukar gå bra om man gör det steg för steg mm :) Du kan inte jämföra ihopparning av hundar och hästar med kaniner. Helt skilda arter och levnadssätt. Hund och häst är ju rena flockdjur, kaniner är flockdjur men inte samma "sorts" flockdjur. Ja 2 hanar är ju inte direkt att tänka på. Jag har 2 honpar och 1 par med en hona och kastrerad hane. Man kan ju kastrera alla om man vill med. Mina honor är konstruerade dock
#10 hästar och hundar lever naturligt i täta flockar där de delar på sitt revir. Kaniner lever i kolonier och har (oftast) eget revir. Att de bråkar beror alltså på allt som oftast att kanin nr 1 känner att kanin nr 2 tränger sig in på dennes revir. Varav stor yta är viktig samt att man bör släppa ihop dem på neutral mark. Att det blir slagsmål mellan två hanar när det kommer in en hona i bilden är inte så konstigt det heller, de bråkar om honan (kan de göra även när de är kastrerade) samt att hon "förstörde" deras "revirplaner" eller vad man ska säga.
Det gäller att vara envis dessutom, inte bara släppa ihop två ninisar och hoppas på att det ska fungera (säger inte att du tror så, men många tror så) Jag har fått jobba ganska hårt med att få mina kaniner att bli vänner och nu när jag har lyckats är det verkligen underbart att se hur de trivs ihop!
Men ja, ibland går det inte helt enkelt. Antingen pga. liten yta eller så fungerar inte kemin helt enkelt. Att kemin måste fungera gäller alla individer även oss människor:) Och ser kaninen ut att trivas finfint ensam så kan man ju låta den leva så också. I mitt fall är jag inte hemma speciellt mycket nu för tiden och då ville jag att kaninerna skulle få sällskap av varandra. Och som sagt verkar de vara lyckliga ihop :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag hade två dvärgvdur en supersnäll och en sur dom var bästa vänner!!
Jag upplever att kaniner har stor nytta av varandra socialt :) Kan man tycker jag man ska ha dem ihop! Helst kastrerad hane + kastrerad hona.
Dessa två parade jag ihop nu i sommar.
2 okastrerade honor. Ella var lite över 1 år (dvv rexen) hade inte bott med någon annan kanin innan (inte hos mig i alla fall, haft henne sedan hon var 6 månader gammal) och Iza var ca 2,5 år, bott med en annan hona tidigare.
Satte dem i vårat kök på golvet några timmar (med övervak). Ella jagade henne lite första dygnet men sedan gick det över (hon skadade inte Iza eller så), och fungerar fortfarande toppen, och märker skillnad på Ella. Hon är mer social tycker jag än innan bland annat.