Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3059 ggr
01stmx
1

Kanin skötsel

Hej Jag är rädd att jag ska tröttna på kaninen kaniner kan man bestämma att man ska vara ute 1eller 2 timmar med kaninen om ni har andra tips? skriv på komentarer

Fridaaaa
2

1-2 timmar med sin kanin är väldigt lite om kaninen bor själv.
De behöver ju komma ut och röra på sig i hagen, ha sällskap och så.
Du tröttnar ju inte mer/snabbare för att du umgås mycket med din kanin eller hur menar du?

Bra tips? att göra med sin kanin är: 

* Hage/sele (motion är viktigt!)
* Klickerträna
* Hoppa (dock bara 1-2 gånger/vecka max)
* Göra olika "banor" i Hage med tunnel och sånt

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

01stmx
0

Jag hade tänkt och ha två stycken hur mycket måste man vara ute då

Cilia.Teddytöserna
9

nu vill jag inte vara taskig, men jag tycker inte att man frågar sådant här. Det värkar som du känner dig tvingad att vara med dom, och så ska det inte vara. Du ska vela detta och inte bara 1-2 timmar om dagen. Kaniner är lika krävande som en hund, skulle du bara varit med en hund 1-2 timmar om dagen? svar nej. Om du inte har tiden eller orken ska du inte ha en kanin.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

01stmx
0

Jag har tid och orken jag går i skolan men jag har 3timmar med kaninerna jag tycker att det är bra mycket tid med kaninerna

Evelina!
4

Är man redan innan man skaffar kanin rädd för att tröttna på den tror jag att det är en dum idé att skaffa en. Att den kräver lika mycket tillsyn som en hund (som inte kan eller bör lämnas ensam särdeles många timmar per dag) tycker jag är en överdrift, då kaniner utan problem kan vara lämnade ensamma under den tid husse eller matte är på jobbet eller i skolan. Däremot kräver kaniner självklart att man tar hand om dem och förutom mat och vatten kräver de aktivering och att man pysslar om dem, och tror man att man kan tröttna på just detta bör man nog avstå från ett kanininköp, inte bara för kaninens skull - utan mest kanske för sin egen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Cilia.Teddytöserna
1

#5 jo kanske en överdrift med hund, men jag ville visa en poäng.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Moppie
3

är du rädd att du ska tröttna tycker jag som #5

Mitt tips? är att över sommaren låna en sommarkanin( Över vintern går självklart också) hos en uppfödare eller någon annan!

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Fridaaaa
2

Det ska aldrg kännas påtvingat att vara med sin kanin, då har man inte intresset anser jag. Visst alla har dåliga dagar men sker det ofta eller dagligen, tja då har man inte intresset.

#2 Hur ofta beror på kaninerna, dig själv och så.
Men tänk på att det krävs bra med yta, motion/aktivering samt hälsokoll (bra att göra ibland) och ompyssling

01stmx
0

Ok jag gör mitt bästa att gå ut men jag kommer att ha en Hage där dom är så gör jag mitt bästa att hänga med jag vill ha en dag där jag har mycket att göra istället en att jag ska spela på datorn och sånt men kom gärna med mer tips

Fridaaaa
2

#9 Djuren behöver ju ändå tillsyn och så dagligen.
Och gäller att planera, jag har 6 st kaniner, pluggar, har andra djur, hinner aktivera dem och ändå hinna sitter lite vid datorn också. Så planering och prioritering. 🙂

[Mi-rand-a]
1

3 timmar är ingenting, kaniner kan bli lika sociala som hundar och låta en hund endast få uppmärksamhet 3timmar är vansinne. Kaniner kan vara ensamma länge men de är också på de viset dem blir skygga och på så sätt ids ingen hålla på med kaninen och den blir ännu mer osocial.

Jag är med mina kaniner hela dagarna från när jag slutat skolan och de är två stycken så alltså kan jag vara ifrån dem längre än vad jag är men jag vill inte vara de. Om man har ett djur är de alltid djuret som kommer i första han och som många skrivit ska man inte känna sig tvingad till ha vara med dem.

Min uppfattning är att du har väldigt lite koll på vad en kanin kräver. Du vill bara ha en kanin för att ha ett djur och en kanin är ett mellanting. Tycker du bör läsa på extra mycket om kaniner och verkligen tänka efter om du verkligen vill ha ett djur och kanske först skaffa de om något år och inte bara kasta dig in i något som du bara kommer ångra.

01stmx
0

Tack för min mamma vad rädd att jag skulle tröttna men jag ska prata med henne tack så mycket vill gärna ha mer tips

01stmx
0

Om man tar fyra timmar till kaninerna

Mannez
1

Många föräldrar känner ofta rädslan för att sina barn skall tröttna. Speciellt när man är lite yngre. Och jag anatar att du kanske inte är så gammal och då måste föräldrarna ha huvudansvaret och också känna att de vill skaffa kanin. Jo visst kan de vara väldigt skeptiska till en början, men om du bevisar att du verkligen vill ha en kanin och kan ta ansvar för den så lär de säkert gå med på det.

Som första kanin rekommenderar jag att du skaffar en dvärgvädur. En populär ras som ofta är stabila och lugna i temperament. Många jag känner har haft en dvärgvädur som första kanin.

Sköter man kaninen korrekt kan de bli upp till 12 år gammla, men vanligtvis blir de 7-9 år. Och det är ju en tid, så tänk igenom beslutet noga. Tänk om några år, då kanske du är mer intresserad av annat, tillexempel umgås med kompisarna. Och då blir kaninen ensam i sin bur dagarna i ändan. Så det är ett stort ansvar att ta handom en kanin (ja, det gäller alla djur) och man bör tänka igenom beslutet noggrant.

Givetvis bör kaninen bo i en bur, se till att den har godkända mått. För en kanin av dvärgras ska buren enligt lag vara minst en halv kvadratmeter, den kortaste sidan skall då vara 50 cm och höjden måste vara minst 50 cm. Men det är på tok för litet. Personligen föredrar jag om man har en bur som är en kvadratmeter, men jag har tyvärr inte möjligheten att ha sådana stora burar till mina kaniner.

Gällande tiden man skall spendera hos sin kanin varje dag så säger jag MINST en timme. Om en kanin tex. får komma ut i en Hage en timme om dagen så är det ju ändå 23 timmar som den måste spendera i buren. Och känner du redan att du är tvungen att vara hos kaninen så bör du överväga att inte skaffa en. Det skall vara kul och roligt att vara vid kaninen.

Jag har i nuläget 12 kaniner + en kull kaninungar och bedriver uppfödning. Så jag får fördela tiden på dem alla varje dag, prioritera och planera. Det är inte alltid alla hinner komma ut varje dag, men det är inte precis så att de dör. Men jag försöker lägga så mycket tid på dem jag bara kan, dessutom går jag första året på gymnasiet och har rätt mycket skolarbete och göra. Men ändå är det lika roligt att vara hos kaninerna, vet inte hur jag skulle överleva utan dem.

Kaninen måste såklart ha daglig tillsyn. Nytt fräscht vatten ska serveras minst en gång om dagen, hö skall alltid finnas tillgängligt för kaninen att äta och man kan ge lite pellets, frukt och grönsaker varje dag, men hö måste de ha hela tiden!

När du skall välja pellets så bör du ha ett rent pellets, inga gnagarblandningar som finns att köpa i mataffärer. Ett pellets jag tycker är bra heter Cuni Complete. Mängden pellets som kaninen skall äta är olika. Men mina kaniner får mellan ½-1 dl om dagen.

Kom ihåg att vänja in ny mat långsamt! Kaniner har mycket känsliga magar!

Har du fler funderingar, så tveka inte att fråga :).

Hälsningar Amanda och kaninerna

BeccaTilda
6

Jag har 4 kaniner och jag tillbringar INTE 1-2 timmar om dagen med dem, och de mår hur bra som helst.. Man ska inte överdriva. Känns som att alla på detta forum ska vara de "perfekta" djurägarna. Jag TVIVLAR på att alla tillbringar 1-2 timmar om dagen med varje kanin…

[Mi-rand-a]
4

Jag förstår då inte varför man ska ha djur om man inte ens ids ge sin tid till dem.

[steffie00]
1

Jag ger ca 1 och 1/2 timme till mina kaniner om dagen. Det kan bli mer, eller mindre, men dom får alltid mat, komma ut, (fast dom är ju i en utebur), och kel. 

Ett tips?, för att du inte ska "tröttna", är ju att du och din/dina kaniner hittar på roliga saker som t.ex som 1# säger. 

Du kan hoppa, ta ut dom i hagen, gå promenader i sele/koppel, och m.m. :)