OT - Hundar
Är det någon mer än jag som har hund? :-) Lägg gärna upp bilder och skriv lite om din/dina vovve/ar!

jag har en hund vid namn berit .. hon "köpte jag för3 år sen för 50 öre .. för dom inte ville ha henne för dom had eingen andvänding för henne för hon inte ville jaga .. dom hade försökt att träna jakt i 3 år med henne..
Berit är en jämthundstik på 9 år som lever livet :)
här en video som ni säkert har sätt redan XD
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
#1 nää så söt!! :D det är precis en sån hund jag vill ha :P men har hört att de är ganska krävande..

Har haft en tax om heter Fia

åå, vad jag blir avundsjuk, vill också ha en hund!!! Men har allergiker i familjen :(
#11: Jag vill också ha en hund och jag är själv allergisk :) Om allt går enligt planerat ska jag köpa en pudel om ett år eller två.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Har ingen egen vovve men lånar ofta min pappas. Hon är så snäll och go och trivs hos oss på landet. Hon heter Ronja och är en blandning mellan pudel och puli. När mina barn blir större ska jag köa en egen hund. Jag ska nog satsa på att ha ett eget "minizoo" här inom tio år.
#12, kan man ha pudel när man är allergisk? Det är ju jättebra i sånafall.
#13: Många allergiker tål dom iaf :) Även Pumi kan funka, Puli låter ju som något liknande? ^^
Ska träffa några pudlar på tisdag och håller tummarna för att allergin inte blommar ut :D
#5 Ja, det är dom. Men vi bor på en liten inhägnad gård och hon är lös hela dagarna och vi går på promenader titt som tätt. Det är ju inte en ras att rekomendera till den som inte har tid :-)

Åhh vad söta hundar<3 Lyllo alla er som har hund! Skulle oxå vilja ha en hund!:)

#12 hoppas det går enligt planerna då ;)
#18: Hoppas jag med!
#15 ja man måste ha massa tid :)

jag har ingen hund:P men jag cill ha
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

åhh, vilka söta hundar alla har!

Jag har tre papilloner men de bor kvar hemma hos mina föräldrar, svårt att ha hund när man är borta i skolan hela dagarna…
#17 , Tina .. din prinsessa är underbart fin! :D

#26 åå vill ha en sån med :D men det sägs vara mycket pälsvård (?)..
<---har oxå en hund, en siberian husky å collie-shäfer korsning:D
#31 Ganska. Borstar några gånger i veckan bara för att de tycker att det är så mysigt! Sen trimmar vi dem ju också.
Vill du ha en liten, charmig och SNÄLL terrier är en westie att rekomendera :)

Vilka sötingar ni har! Min kusin har 2 border collies, en valp som de nyss köpt (Dexter) och en som är ungefär 10 månader (Milton). När dom är här så är det mest jag som tar hand om hundarna, så mysigt :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Oj. Två stycken BC's! Hon måste ha riktigt mycket tid till dem eftersom det är en grymt energikrävande ras! Har haft en hane förut som hette Merlin. Helt galen :)

#35: Ärligt talat vet jag inte om hon har så mycket tid till dem, verkar mest vara hennes mamma som motionerar dem. Väldigt energiska är dom, men helt underbara!
www.frihetenskaniner.se
Jaså? Haha, fast jag förstår henne iallafall. De tar väldigt mycket av ens tid! Mina två hundar jag har nu tar inte ens upp hälften så mycket som Merlin gjorde! Men de gör av med sin överskottsenergi när jag släpper dom lösa i hagen när hästarna står inne! Merlin klarade inte av det. Han stack iväg ut i skogen osv.

Med BC är det viktigt att man utmanar dom psykist och försöker lära dom mycket nya saker, och så självklart behöver dom mycket Motion. Dock är hetsen kring BC Motion lite överdriven måste jag säga och många tror att dom inte kan ha BC eftersom de inte kan prommenera 2 timmar VARJE dag.
Jag säger att om du tränar tillräckligt mycket med den och låter hunden tänka mycket så tröttar det ut hunden mycket mer än en joggingtur. Väldigt mycket Motion självklart - det är ju trots allt en vallhund, men tycker att de flesta överdriver det där lite.
Dock tycker jag inte att man ska skaffa en BC bara som en kompis och tro att det räcker med lite promenader ^^ Det kanske är bra att det är lite överdrivet så man inser att hunden behöver mycket. Oftast dock inte så mycket som många påstår och många missar delen med de psykiska utmaningarna som är mer tröttsamma än fysiska.
Men personligen tycker jag absolut att ma ska träna tex agility och freestyle och lydnad och hela köret med en BC om man vill, och man kan inte bara slappa på soffan med en sån hund eller tro att 4 promenader om dagen räcker ;)
#39 Har du haft en BC? Det låter iaf inte som det! Inte för att låta nedlåtande, men det är inte så enkelt som du beskriver! Det finns mängder av människor som säger att BC's bara är psykiskt energiska, men de behöver mer Fysisk förbränning än andra raser. Tränade agility 3 gånger i veckan med Merlin. Efter ett 1 timme's pass var han minst lika pigg som han var innan.
Har haft hund hela livet och mina två westie's är mycket mindre krävande. De sover från klockan 11 på kvällen till klockan 10 på morgonen om dom bara fått vara med mig i stallet en dag! När jag mockar boxarna lägger de sig i halmen och vilar, fastän de inte gjort mer än följt efter mig när jag donar i stallet. Det är friska och sunda 2 åriga killar vi snackar om!
Så BC's ÄR krävande! Jag provade allt med Merlin, men han blev nästan aldrig trött. Sov 4 timmar under natten och jag var tvungen att låta honom springa av sig klockan 3 på natten ibland!
Har en tax, vill ha en border collie när jag blir vuxen om jag bor på gård med får eller liknande djur som ska vallas.
#41: Vart har jag skrivit att dom inte är fysiskt krävande och inte kräver mer än andra hundar? För det var precis det jag skrev och försökte få fram. Läste du båda mina inlägg? ^^
Dock är vissa helt hysteriska och menar att om man inte har en hel gård full av får som dom får valla hela tiden så kan man inte ha en BC för då kryper dom på väggarna. Visst tror jag det allra bästa är om vallhundar faktiskt får valla får men de kan klara sig på att träna lydnad, agility och freestyle och hela köret (som jag redan skrivit) och få anstängas och utmanas mycket psykist. Men som sagt, som jag redan skrivit, ska man inte skaffa sig en BC och tro att det räcker med 4 prommisar om dan för det gör det inte. Men det har jag redan skrivit :P
Jag tror förresten att passivitetsträning är väldigt viktigt med BC då jag lärt mig att dessa väldigt lätt blir stressade och inte kan koppla av. En BC jobbar till han stupar och man måste lära hunden och träna hunden till att kunna ta det lugnt och andas ut. Mycket passivitetsträning alltså så hunden inte blir sönderstressad ^^
Oj ursäkta! Jag såg aldrig ditt andra inlägg :/
#45 Precis! Det där med "jobbar till han stupar" stämmer. Såg någon dokumentär typ på Tv som hade en BC. Och den skulle kunna hålla igång hur länge som helst sa ägaren. Så man kan inte bara tänka "aha, han är inte trött så då fortsätter vi med att valla får 8 mil till". Aja, ni fattar:P De måste ha vilopauser även att de inte fattar det själva:)
Kastar man en boll till en BC, kommer den tillbaka om och om och om igen ..
Precis, därför måste man passivitetsträna och inse att hunden måste vila även om hunden inte fattar det själv ^^ Dom har väldigt lätt för att bli stressade ..

Jag har en egen BC , tina har rätt . De är en krävande ras ! Fast som alla andra hundar så blir dom ju lugnare ju äldre dom blir och då mindre krävande ;P
Dom behöver jobba mycket ! själv ska jag tästa fårvallnig med min då denna ras är upperlig för dt !
Så för dom som vill/ska skaffa en BC, så är dt en utmaning !
på bilden är dt min lille Santos <3:)

#33 måste man trimma de? räcker det med att bara borsta de? :)
hur ofta trimmar ni de?
Min familj har 4 st rottweiler och 3 mopsar + kullar ibland.
skriv gärna era komentarer här i stället för på sidan !
och inga bilder lånas ut till stallet.se t.ex
den är inte uppdaterad på ett litet tag nu bara :P

Vad sööta hundar!:) Jag önskar att jag också hade en hund:)
#52 Ja, man trimmar westie´s. Speciellt om man ska ställa ut dem. Men vi trimmar dem för att vi tycker de är snyggare när de är trimmade. Varannan månad ungefär.
Jag har en korsning på snart 3 år. Han heter Albin. Albin är korsad med Rottweiler, Schäfer, Siberian Husky och Groenendeal. Albin är ju min lilla egna korsning. Hans mamma var korsad med Schäfer, Siberian Husky och Groenendeal och pappan Rottweiler och Schäfer. Hade nämligen Albins mor. Finns ingen vackrare hund än min goa Albin 
Här finns en massa videos på Albin http://www.youtube.com/profile?user=Blandizar Gå gärna in och kolla.

#42: Vilken underbar hund!
www.frihetenskaniner.se
#56 jag menar ifall man måste? :P mår de dåligt om man inte gör det? är det mer pälsvård om man inte gör det? roligt med svar :)
#58 :)
#59 Ja, man bör trimma dem regelbundet eftersom de har så pass strävhårig päls. Borsta vet jag inte om man måste, men jag tycker de får finare och mjukare päls utav det :) Och eftersom de är vita är det bra att bada dem regelbundet också. Dessutom är dom snyggare när de är trimmade tycker jag ;) Du kan ju skicka ett meddelande till mig om du vill veta mer :)