sätta ihop kaniner
köpte 2 lejonhuvade dvärg kaniner i somras som är helsyskon-en hane och en hona.
har haft dom i separata burar och rast hagar men dom har kunnat nosa på varandra genom galler.
dom är nu drygt 4 månader gamla
kastrerade hanen för 11 dagar sedan och släppte nyss ihop dem.
hanen försökte omedelbart para sig och honan försökte undkomma genom att springa och sen började dom bråka!
nu har vi särat på dom igen
hur gör man eller ska man låta dom hålla på ?
susanne
Man ska vänta 4-6 veckor efter kastrering innan man släpper ihop dem. Han kan fortfarande göra henne dräktig. Så vänta tills den tiden har gått.
Det är naturligt att de försöker para varandra, visa dominans.
Hur stor är buren? Vart släppte du ihop dem?
Slogs dem eller bara bråkade?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du otur har du en dräktig hona nu så om jag vore du skulle jag vänta 36 dagar för säkerhetsskull!
Spermierna dör inte hos hanen förens tidigast 4 veckor efter kastrering.
Hanen kommer ha "juckinstinkterna" kvar ett tag till så ja de kommer jucka på varandra under hopsättningen.
När jag satte ihop mina kaniner var dem tillsammans på ett neutralt ställe i 9 h innan jag satte dem i buren och dem var inte vänner då. De storbråkade inte utan de va lite småtjaffs bara.
Men nu en vecka senare är dem vänner och allt är bra.
Vissa kaniner trivs inte ihop och då funkar det inte. Hur mycket bråkar dem? Är det så mycket att du måste ingripa skulle jag avvakta lite.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
vetrinären sa att jag kunde släppa ihop dem efter 10 dagar eftersom det tog så lång tid för ev spermier att dö.
hannen bor i en del av vårt föråd vid garaget-som ett rum liksom och därifrån kan han ta sig ut i en stor rasthage där honan haft sin bur stående o en avdelad utegård.
dom ska bo i hannens " rum" som är ca 4kvadrameter stort.
vet inte om dom direkt slogs , började springa runt runt i cirklar o honan försökte bita hannen som bitit sig fast i hennes päls på ryggen och försökte para sig…..
jag satte ihop dem inne hos hannen föresten
#3 Då har inte den veterinären så stor kunskap om det tyvärr. Vänta minst 4 veckor efter kastreringen.
Släpp ihop dem på neutral plats först några timmar men vänta med det som sagt tills det gått minst 4veckor.
#6 Ja sen när det är dags, flytta gärna den om det går.
Och släpp ner samtidigt i så fall. Så det blir neutralt så mycket som det går.
tack för att ni delar med er av era kunskaper :)
rast hagen är hundgård sektioner vi köpt så det går tyvärr inte att flytta, vi har en liten flyttbar rasthage gjord av 4 kompostgaller med tak-kanske den är för liten?
#9 Ja tyvärr är 4 galler för litet för 2 kaniner, speciellt vid ihopsläpp. Men det ska gå bra ändå tror jag i den andra hagen.
Den veterinären kunde då inte mycket. Har du otur dyker det upp bebisar om en månad.
Låt dem träffas i hagen och under tiden de sitter där (låt dem sitta under en hel dag vettja) så kan du städa ur rummet de ska bo i - mocka bort allt och torka ur, för att få bort så mycket lukt som möjligt :) Det kommer nog gå fint. 4 kvm är bra yta för två kaninisar.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
tackar! hoppas VERKLIGEN att det inte blir ungar eftersom dom är helsyskon….
bara att ta bort dom antar jag och det vore ju fruktansvärt…
synd att jag inte rådfrågade er innan utan litade på vetrinären
#12 Dock ingen fara med syskonparning, om inte kaninerna bär på defekter, för i så fall kommer dem fram, annars är det ingen fara.
Tyvärr kan man inte alltid lita på veterinären 😕
Kaniner är väldigt inavelståliga så det är ingen fara :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3 Låt dem göra så ett tag, det kommer lugna sig. Blir det värre (de ligger ner på sidan och sprattlar mot varandra och kommer inte upp innan du hinner fram) eller om de fortsätter att bråka under en lång tid utan att det ger med sig och blir mindre och mindre, så kan det vara dags att avbryta försöket.
Klipp och gärna fila klorna innan de släpps ihop, framförallt på baktassarna. Då är risken mindre för svåra sår om de sparkar varandra.
De måste få lov att bestämma inbördes hierarki. När de vet vem som bestämmer blir det mindre gruff. Att de jagar varandra är en bra sak, det visar att en av dem är beredd att ge sig. Sen kan hanar vara lite envisa men så länge honan fortsätter bita ifrån så inser han snart att det inte är lönt. Jag harför närvarande en okastrerad hane med två honor, och de har inte lyckats bli dräktiga.. han har slutat försöka para sig med dem ens nr de är brunstiga så jag måste ta ut dem till en separat bur för att få lyckade parningar. (Naturligtvis ska man inte ha okastrerade kaniner av motsatt kön ihop om man inte vill ha ungar efter dem, och man måste vara beredd på att sära dem ifall honan blir dräktig för ofta.. två kullar direkt inpå varandra är ingen fara om hon håller gott hull, men innan den andra kullen föds ska hanen bort. Fast hittils har det inte blivit en andra kull hos mig).
Jag har även en okastrerad avelshane som bor med en kastrerad hane. De blev kompisar direkt eftersom den stora okastrerade lunsen sökte trygghet och den lilla hanen var orädd och snäll till att börja med. :)
Har dessutom tre okastrerade honor ihop, den ena med en liten kull som snart ska öppna ögonen.
Fast två honor vägrade acceptera en av de nya, så där fick jag dela på kolonin, därav att två honor bor med hane och tre honor ensamma. Hanen har en bur, men den är bara två kvadratmeter så om han kan bo med töserna utan att de ständigt är dräktiga så är det trevligare. :)
Om inte hanen ''hoppade till'' och föll av baklänges eller trillade mot sidan så är risken att honan är dräktig mycket liten. Det är också relativt osannolikt att spermierna lever efter 10 dagar (2 dagar klarar de sig i en hona) men det kan hända, därför brukar man vänta längre.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
nu har vi satt ihop dom och det fungerade jättebra!
han försökte inte ens para sig den här gången.
skönt att dom kan vara tillsammans nu fortsättningsvis och jag tror inte att hon är med ungar.
vi har snickrat ett litet hus åt dom inne men dom vill inte vara i huset utan klämmer in sig bakom-hannen har inte använt det en enda gång på dom här månaderna :(
kan det bero på att det bara finns en ingång?
tänkte att det skullle vara varmare till vintern att ligga därinne.
#13 Där håller jag väl inte med. Det är aldrig bra med inavel, oavsett om individerna bär på defekter eller inte :)