Vilken pellets bör jag välja?
Jag har letat länge efter en pellets som kan passa till mina kaniner men det är jättesvårt med alla dessa olika sorter, så jag undrar om nån av er kan hjälpa mig :) Jag hopptränar båda kaninerna ca 1gång i veckan och tävlar ungefär var 3:e vecka. De får vara ute i hagen varje dag och så springer jag i sele med dom ca 1-4 ggr i veckan. Jag behöver en pellets som funkar bra på kaniner som har svårt att hålla vikten. Säg till om ni behöver veta något mer. :) Pellets jag har hittat: Grizzly äpple och morot cuni complete selective vilken bör jag välja? Nån av dom eller nån helt annan? Tacksam för svar
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Många aktivare kaniner behöver äta "sämre" foder, tex rabbfor, stampe med flera. Mina egna äter en blandning mellan jr farm grainless och stampe.
Vad som är rätt för just dina är svårt att säga, bästa sättet är nästan att testa sig fram och dra slutsatser utifrån det, har jag upptäckt.
#1 #2 tack för hjälpen, men vet nån var man kan få tag på cuni complete eller selective hyffsat billigt (på nätet)? Går också bra med fler pelletstips :)
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#3 Zooplus.dk :) eller ja, beror på vad man definierar som billigt men det är betydligt billigare än i svenska zoobutiker
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#5 okej, ska kolla där. Med hyffsat billigt menar jag vart man kan hitta det som billigast, förlåt ifall det blev otydligt.
/Sofia
- Bradley Will Simpson
*putt* det står mellan jr farm grainless och meister lampe. Är det för låg protein i dom så att man måste blanda ut? Med vad i så fall? Och vet någon på ett ungefär hur många liter 15kg pellets är? Förstår att det är olika från pellets till pellets men på ett ungefär. :)
/Sofia
- Bradley Will Simpson
#7 Vet inte proteinvärdena på Jr Farm Grainless och Meister Lampe, så jag ska inte uttala mig om värdena är för låga eller ej. Själv har jag ett foder med lite för lågt proteinvärde och det blandar jag med 1/4 Rabbfor för att fixa till proteinvärdet. Men som sagt vet jag inte värdena på dom foder du funderar på, så det är ju inte säkert att det skulle fungera att blanda med Rabbfor till det, kanske blir det knas med något annat värde då.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#8 jr farm grainless: protein: 11,1 Fett: 2,9 Fibrer: 21,5 Meister lampe: Protein: 10,4 Fett: 1,4 Fibrer: 30,5 Det lutar lite åt jr farm, protein och fetthalten är lite högre än meister lampe (och bättre enligt mig) men jag tror att min yngste kanin skulle må bättre av mycket fibrer. :/ Om jag väljer meister lampe, är det bäst att blanda ut med rabbfor för att det ska bli mer protein och fett? Vad annars?
/Sofia
- Bradley Will Simpson