Ritning/Beskrivning Utebur
Hej! Skulle jag kunna få en beskrivning/ritning på en utebur till min kanin? En sådan som står på marken med nät på alla sidor. Som en Hage ungefär…
Jag tror ni förstår (:
//Jossan =)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
http://www.bettaliving.org/DIY/Detailed_plans/Rabbit_hutch_p1.html
^ googlade lite snabbt, har inte kollat så jättenoga eller själv testat några av dem, men ger kanske lite inspiration?
Tack, på den sista länken hittade jag en sån bur somjag menade med galler på alla sidor. (:
Kom gärna med fler ritningar/beskrivningar! :)
Hälsningar Jossan
Enklast och billigast. Köp tre förpackningar kompostgaller och två förpackningar kattstryp.
Bygg en bur av dem. Två bildar botten. Fyra bildar väggarna och två bildar taket. Fäst ihop alla bitar med kattstryp förutom den del som du vill ha öppningsbar, den fäster du bara med katttryp i ena sidan som "gångjärn" andra sidan fäster du med sprialfästen, krokar eller vad du nu vill använda.
På bilden ser du vår komposgallerbur. Måtten blir 180x70x70.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#4 Tack för tipset! :)
Men är den rymmsäker så kaninen kan vara där utan uppsikt iallafall en kvart eller så?
Hälsningar Jossan
#5 Ja den är säker. För att lyckas rymma måste kaninenn bita av flera katstrypar och sen pressa igenom ett huvud mellan gallren. Det är inget en kanin gör på några minuter, det kräver planering och förstånd att räkna ut att just kattstryparna är det som håller i hop buren. Våran kanin är i buren hela dagarna och till största delen utan tillsyn. Den har även under en period då vi stod utan vinterbur bott där i dygnet runt.
På bilden är buren öppen, det är därför den saknar tak på halva buren, taket hänger längst med den bottre långsidan
Ju fler kattstrypar man sätter ju säkrare är buren. Vi har satt tre kattrypar på varje kant, men man kan ju sätta fler om man vill.
#6 Nja, rymningssäker vete tusan. Jag har en sån på stallgolvet åt min gotlandskanin, och han slinker ut ur den hur enkelt som helst… Vilket inte gör så himla mycket eftersom han ändå är "inlåst" i hästboxen även efter rymningen… (bara det att han hoppar upp på mitt förråd av halmbalar och pruttar lite här och där…)
Så jag skulle bara ha kaninen där under bevakning.
Hur kan den smita ur den? Biter den av kattstryparna eller hur gör den? Eftersom det är både golv och tak som sitter fast så kan den inte krypa under eller hoppa över, och den kan inte ta sig mellan gallren eftersom de sitter fast i varandra.
#8 Jag har inget golv på buren, så det kanske är där… Men så fort det "saknas mat" (dvs annat än hö + vatten) i buren slinker han ut (inte för att det finns någon mer mat utanför - men "utifall att"…! )
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här ser Mozarts Hage ut.
Gjord av massa kompostgaller.
Jag har sånt där blått nät över som man tex har på körsbärsträd o jordgubbar.
Marie & Mozart
mina kaniner är experter på att bita sönder kattstrypare. så att ha såna är inte så säkert….
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#11 vilken snygg bur värkligen fin,men hur gör ni på vintern?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
ursäkta jag menar#10
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#10 Ser mysigt ut :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu är han ute i den bara då jag är hemma & kan ha uppsikt över honom.
Och det är första vintern med honom, skaffade honom i Juli i år.
Men tanken är att jag ska jag mig till att skotta
så han får vara ute & leka o springa av sig även att det är snö.
Får hålla efter allt eftersom det snöar.
Så det ska nog gå att ha honom där då också
Marie & Mozart
vilka söta holländare du har ;)
#22 Vilka är måtten på buren?
Marie & Mozart
#23 måtten på buren är:
"hagen" 65*200
"inne buren" 65*61 :)
här visar jag mina hollisars Hage för jag hitta ingen bild på bur ;)
#27 snygg bur 5
#28 tack så mycket :D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
varisgod!
#4 tyck inte att jag är helt korkad nu men kan det komma in en iller eller mård eller något liknanade? För dem dödar väl kaniner? Eller så är jag helt ute och cyklar ;/ xD
#31 Du har helt rätt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus