Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3744 ggr
[annajohannas]
0

Nyfödda kaninungar

Jag behöver ha hjälp av er. En av mina kaninhonor har fått ungar, men hon tar inte hand om dem, Hon föder dem överallt, utom i boet, och låter dem sedan ligga. Hittade två som var kalla och rörde sig lite. Stoppade dem innanför tröjan, och tog in dem. Har nu varit och handlat kattmjölksersättning, och lite grädde. Jag vill ge dessa ungar en chans, även om det är svårt att få dem att överleva. Jag undrar nu hur mycket som de skall ha av ersättningen, hur mycket och hur ofta.

tussen12
0

Oj, vilken otur..

Har honan gjort ett ordentligt bo?

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[annajohannas]
0

Nej, ingenting.

tussen12
0

Ingenting alls?… Då var det knepigare.

Ska se om jag kan rota fram ett recept till dig.

[annajohannas]
0

Tycker också att det är konstigt, hon har inte ens dragigt av sig pälsen på magen. Just nu får de kattmjölksersättning. Men vet inte hur mycket som de skall ha eller hur ofta. Vet inte heller om jag skall ge dem hela natten.

tussen12
1

Du kan prova mammans mjölk, det är det bästa

Lägga honan på rygg i knäet och låga ungarna dia. Men som jag förstått måste man se till att honan inte råkar sparka iväg ungarna. Så låter bra att hålla sig på stor säng, eller annat mjukt underlag.

De ska inte vara smala, de ska vara små bollar. De ska också vara varma, varmare än du. 

Det är noga hur man ger ersättningen så ungen inte drunknar eller kvävs. Att ta en ren handduk och doppa en liiiten flik i o låta snutta är ett sätt, ett annat är en bomullstops/örontops som man dränker in som den får snutta på. Annars ska man ha bra pipett eller spruta och ge mkt försiktigt o långsamt o iaktta samspelet sväljreflex o hur du själv ger vätskan. De snuttar så länge de vill. Är de medtagna o svultna kan de behöva stödmatas ofta då de har för dålig energi/näring för att orka få i sig tillräckligt. Det finns bra videor på youtube o massa att läsa på internet.

(Kopierat text)

Mamman matar ju 2 gånger dyngnet, jag tror du måste mata oftare. Du får hålla dom varma med.

tussen12
1

Har för mig att du kan mata typ 4-5 ggr per dygn. Men jag är inte riktigt säker.

tussen12
1

Roslagstulls djurklinik:

Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning). Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering. Problem som ofta ses vid handuppmatning av kaninungar är lunginflammation pga att maten hamnat i fel strupe; undertemperatur samt diarré.

http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/skotsel-av-kanin/reproduktion-3

fridaaocrazy
0

Jag fick ta hand om kaninungar i somras och då fick ungarna bo i en korg med en fleece filt inuti, och sen lade jag ner lite ull från min grannes kanin (som hade lite äldre ungar som inte behövde ullen längre). Annars kanske lite bomull funkar istället om du inte tycker det räcker med fleecefilt..? De ska inte stå i direkt solljus, och behöver ingen värmedyna. Jag blev lite orolig (såklart) och fick prata med en kanin speciallist som sa att jag kunde blanda ut ersättningen (i mitt fall espilac) med en äggula, det kanske du kan prova 🙂 Katter äter trots allt kött, fisk osv medans kaniner är "vegitarianer" och då innehåller oftast en katt ersättning inte allt kaniner behöver.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[annajohannas]
0

#5 Jadå de ligger i en kartong med hö, örngott, en handduk, en vante, så de är goa och varma. Dessemellan så får de ligga innanför min tröja, just när de äter, så att de skall hålla värmen. Sedan tar jag en tops och stryker lite mot analöppningen, så de kissar. Har även kommit lite bajs. De matas med en nappflaska som låg med i burken för kattmjölksersättning.

#6,7 Tack. Jag är väldigt försiktig när jag ger dem, men givetvis har jag hjärtat i halsgropen. De ligger på magen och får äta och de puffar med sina små framtassar på mina fingrar. Det var lite svårt första gången de skulle äta, men när nappen väl kommit in i munnen och de fått smaka på mjölken, så sög det på bra, men de släppte när de fått tillräckligt. Har räknat ut att de skall ha mat var 8;e timme.

tussen12
3

#9 Hoppas allt går bra med dom! Alla 4 kaniner och jag håller tummarna (Och tassarna) för att detta ska gå bra! 😛❤️

majasund
0

Hur går det för er?

[annajohannas]
0

Tyvärr har ena ungen dött, men försöker vidare med den andre.