Para kaniner?
Hej. Några saker jag undrar här.
Om en kanin hona är ca 2 år och inte har haft en kull innan, kan man då para henne nu?
Kan man para i September/Oktober så man får dem i Oktober/November eller är de för kalt för ungarna?
Nej, men vet att kaniner som hopptävlar och tränar regelbundet är i tillräckligt bra kondition att paras vid 2 års ålder. Annars kan det uppstå komplikationer. Kaniner som hopptävlat i ca 1,5 års tid kan man jämföra dem med elitidrottare, så har du ett hum om hur deras hälsa är, jämfört med någon som kanske promenerar ett par ggr i veckan. Så jag avråder dig att para. Vad har du för syfte med kullen förresten?
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Är din hona 2 år och aldrig haft en kull skulle jag avråda dig att para. Man vet aldrig om honan klara av att få kullen eller inte med tanke på åldern. Kaniner är rekommenderade att bli parade runt 8 mån till 1,5 år.
Runt 2 år hade jag inte vågat para en kanin, (edit) om kaninen inte tidigare haft en kull.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Tycker nog du ska läsa på mer innan du överväger att para. Samt skaffa en yngre hona om du bestämmer dig för att göra det senare.
Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU
Det är en myt att det inte skulle gå :)
Bara inte honan är för tjock så kan du para henne.
Bra att du frågar innan. lycka till
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#4 Jag bara undrar, det finns väl risker med det ändå? Många som säger det i alla fall :)
MVH Celina
#En myt, som sagt. Lika stor risk att para en 1 årig hona som en 2 eller 3 årig :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
2 år är min gräns.
Komplikationer kan såklart uppkomma vid vilken ålder som helst men högre risk när de blir äldre.
Tycker att det är för sent på året, betydligt svårare att sälja dem bland annat.
Tänk över det här med PARNING noga:
- Varför tar du kullen?
- Kan du tillräckligt, t.ex vilka teckningar man inte för para osv?
- Tid, plats och råd?
Man får inte heller ta kull bara för att man vill, alltså för att man enbart för att sälja syftar jag på då. Att ta kull bara för att "min hona är trevlig" eller "för att jag vill ha söta ungar", tycker jag är olämpligt att para, då det redan finns så många hemlösa kaniner.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Motivera varför risken skulle bli större med en äldre klokare hona?
#8 Komplikationer vid födsel. Det är som hos oss människor, större risk vid graviditet om man är gammal än om man är ung, Som sagt, komplikationer kan det ju bli en då, men riskerna ökar.
Bland annat. Finns flera faktorer självklart, men åldern kan ha betydelse
#9 Nej de är en myt ;)
Det är ingen skillnad att para en hona på 1år eller en på 2 år ;)
#10 Nej det är det inte.
Jag sa inte just skillnaden mellan 1 och 2 år, eller hur?
Jag sa när honan blir ÄLDRE!
Sa inte under 2 år.
Just en maxgräns finns det inte men man ska vara medveten om att riskerna ökar.
Det är väl det att honan ofta (inte alltid) bla. blir grövre i hullet med åren. Därmed kan man säga att risken för komplikationer ökar. Såklart kan det gå bra och ofta går det nog bra, men det är ju dumt att chansa enligt mig. Så jag skulle inte göra det. Men nu känner jag inte TS kanin. Men med tanke på att hon frågar antar jag att man borde avstå.
Men det där att det finns en magisk gräns vid en viss ålder är ju en myt..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har vid 2 tillfällen tagit kull på hona som varit 1,5 år och båda gångerna har det varit långa och svåra förlossningar. Ungarna har varit döda och långa och utdragna när de väl kommit ut. Så av personlig erfarenhet skulle jag inte göra det om jag själv inte kan avliva honan om hon inte får ut dem. Är de av större ras ( dessa var dvärgkaniner ) brukar de kunna få sin första kull i högre ålder utan problem.
Håller med Amandamandy^^ Det är en myt. Jag vet inte hur många kaniner jag parat över 1 - 2 år och aldrig hänt något :) Och TS får väl ta kullen om hon vill?? Vi har inte å göra med vilket syfte hon tar kullen. Det är hennes problem om hon inte får sållt dom i framtiden :P
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Om då detta var en myt så kanske ni kan förklara varför min hona på 3 år dog? Hon var i bra hull. Så dumt att chansa, det är liv man har ansvar för, inte några leksaker.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#15. Komplikationer kan uppstå oavsett ålder och hull.
Men tråden är gammal. Inte så stor poäng att försöka råda TS nu tror jag :P
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#15 Komplikationer kan komma oavsett, men större risker vid den åldern skulle jag säga.