6,5 mån och dräktig!
Sitter nu och har väldigt panik. Jag har säkrat hur mycket som helst för att detta inte skulle hända. Jag har fotfarande inte en aning om hur hon kom in i hans box! Allt är helt, hon måste hoppat över staketet på 1,4 m.
En av honorna tog sig alltså in till hanen inatt. Hon blir 7 månader nu i oktober. En holländare, hon är mycket fin i kroppen. Mina kaniner bor i hagar/boxar så de har flera kvaderatmeter att vara på.
Hur ska detta gå? Vad kan jag göra?
En av våra gotlandskaniner (en ras som växer långsamt) fick en kull då hon var 5½ månad (tjuvparning som ni kanske förstår) och hon var en underbar mamma (den bästa vi haft) och fick inga problem.
Kullen är också den finaste och bästa vi har haft.

Jag tänkte att du kanske vill veta om nån gång då det gått bra.
Jag skulle hålla koll så att hon har bra hull om hon nu är gravid, se till att hon har ett bra bo osv
En fråga, är staketet av nät? vi har nämligen sett en hane klättra över 1 m på nät när det inte gick att hoppa längre. Jag tänker att det kanske var det som hände?
l'm back
Staket är av trä, och nät…
#2 så hon kanske kan ha fått grepp om nätet? det var så vår hane lyckades iallafall
l'm back
Ta det lugnt, det är ingen fara. Hon är snart 7 månader, med andra ord närmare 8 månader när hon får kullen.
Jag fick en 3,5 månader gammal lejonhuvad kanin tjuvparad - jag visste inte ens om det då det var kaninvakterna som "fixade" det åt mig - 4,5 månad gammal fick hon 3 ungar. Det gick kalas!
Se till att hon får bomaterial att boa med, i övrigt är det bara att vara som vanligt. Kaninerna är duktiga på att klara det där utan större problem, så länge man låter dem och inte lägger sig i för mycket. Holländare har jag hört ska vara supermammor också så där tror jag du kan vara lugn :) .
Tack :) Nu är jag lite lugnare!
Ska jag skilja henne från de andra kaninerna? Hon bor med sin kullsyster och två andra.
När det börjar närma sig och vill vill börja boa tycker jag du ska göra det, hon kan ju också bli aggressiv mot de andra :)
*hon vill börja boa ;)
Det känns som om det blir väldigt svårt att bli av med kaninungar som är utekaniner mitt i vintern. För det gäller väl samma sak som för dem som för vuxna antar jag. Kan väl inte ta in de små vid 4 veckor?
*6 veckor menade jag.
#8 Du har inget garage eller liknande som du kan stoppa in ungarna i och långsamt höja temperaturen?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De bor inne i ett stall just nu så temperaturen där blir nog inte så farligt kallt. Kanske duger med källaren då till att börja med. Höjer med 5 grader eller något per gång jag flyttar dem?
#11 Om stallet inte är så kallt nu, så kanske du kan flytta in mamman i källaren på en gång? Då har du ju tid att höja temperaturen ännu långsammare. Så får du ha henne som innekanin den här vintern.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Jag tänkte på det jag med, men tycker synd om henne om hon ska få sitta i en liten bur helt ensam i flera månader. Då behåller jag hellre ungarna känner jag :/ Hon trivs så bra med de andra tjejerna och sen blir det väl svårt till våren igen att föra tillbaka henne.
Annars får jag väl avliva ungarna. Eller ja, inte jag utan min sambo.
#13 Ahh, jo det förstår jag.
Skänk annars ungarna till någon på forumet alternativ, så kan de säkert få gå och äta upp sig en sommar.
#14 Skänka till ett bra hem gör jag mycket hellre än att avliva.
Denna kull var egentligen planerad, men inte förrens till våren. Ungarna kommer bli jätte trevliga och fina. Så jag hoppas verkligen att det finns bra hem åt dem.
15# ja jag blev först lite halv chockad när jag läste att annars avlivar din sambo ungarna? det är ju inte direkt deras fel att dom blivit till världen om man säger så… och jag tycker absolut attdet är bra att försöka hitta ett hem till dom som du sedan skriver senare.. så det är bra!
lycka till
Det kommer funka bra, lite ung men detta hände mig också. Min hona tjuvparade sig, hon var en jätte jätte bra mamma, ge henne bara mer mat när det börjar närma sig, grönsaker är också bra att ge, men kom ihåg inte sådant som hon aldrig har ätit från tidigare, ge mindre av det som hon inta har ätit ännu :) Det kommer gå bra, vi fick iallafall två fina pojkar som är super tama och super Goa :) Lycka till!