ny kaninmatte
Hej hej, Jag är nybliven matte till en jätte söt vädur, jag vet inte riktigt vilken sorts vädur Visste inte att det fanns så många olika, Han i affären verkade inte ha vidare koll heller, men det var kärlek direkt så han fick följa med mig hem, Jag vill ha så mycket tips? och ideer som möjligt hur ma bäst sköter sin kanin osv Min bebis är väl kanske 9 veckor, fick ingen info i affären nästan , och väger nästan 1kilo Har inte vägt ordentligt utan på person våg med mig i famnen, Vilken slags vädur kan det tänkas vara? Mvh Rebecka
Kan tänka mig att det är en dvärgvädur kanske. Jättesöt.
Ge inte för mycket gräs nu i början, så den inte får ont i magen. Du vet ju inte hur mycket gräs den har ätit tidigare.
Ser ut som en dvärgvädur,vanligast som de har i djuraffärer.
Söt!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den ser inte ut att vara 9 veckor. Tyvärr säljer djuraffärerna kaninungarna alldeles för tidigt. Saknar den päls på sidan eller luras bilden?
Håller med #3, ser inte ut att vara 9 veckor, djuraffärer har ju en tendens att förvränga sanningen. Tyvärr. Pälsen ser lite raggig ut med och den ser inte pigg ut tycker inte jag (nu när jag förstorade upp bilden).
Den ser inte särskilt pigg ut föreslår att du åker till vet omgående
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
#6 ingen aning den ser verkligen inte pigg ut dock jag skulle ringa eller åka till vet direkt sen hur mycket kan du om en kanin egentligen vet du att de behöver hö och vatten ? en bra sida att läsa på är kaninmagazinet.se
Man behöver ju inte överdriva. Jag har med haft kaninungar som inte sett pigga ut men tar man det lugnt, låter dem äta, dricka och vila och ser efter dem att de inte har diarré och inte för magra (känner ryggraden markant) så är det ingen akut fara. Hur ser tänderna ut på den lille? Det är också viktigt att de är okej för att den ska kunna äta bra.
Visst att jag är kanin nybörjare men jag är 26 år pch inte helt bakom flötet, visst bilden visst bilden var inte den bästa men kan lova er att den är super pigg hoppar högt och skuttar omkring som bara den, äter vääldigt mycket mat och får nytt hö flrra gånger om dagen och nytt förskt vatten,
#8 tycker inte alls det är överdrivet att ringa och rådfråga en vetrinär om ens kanin inte ser pigg ut allrahelst när man inte kan särskilt mycket om kaniner då kan det vara skönt att få tips? och råd av nån som kan lite mer tillexmpel på vad man ska testa och så för att den ska bli piggare m,m
#9 Det är ingen som har sagt att du är helt bakom flötet heller men alla vet faktiskt inte att en kanin ska ha hö och vatten allra helst inte barn men finns även vuxna som inte känner till detta och du ville ha tips? och så på hur man sköter sin kanin bäst jag upplyste därför om det viktigaste att kunna och föreslog att du kunde ringa och rådfråga en vetrinär i och med att den såg hängig ut och kanske få tips? på vad du ska gör då du sa att du var nybörjare jag gav till och med tips? på en superbra sida att läsa på om kaniner på.
Nej men man ka skriva på ett trevligt sätt eller hur? "Hur mycket kan du om kanin igentligen vet du att dem ska ha hö och vatten?" Det var verkligen som att idiotförklara någon, hur som haver, jag vill inte ha en sådan diskution , Och jag har läst den hemsidan och pratat med olika djur affärer , så det mesta basic vet jag, mem det jag är ute efter att veta är det ni vet, personer som älskar sina kaniner och på vägen lärt sig saker och tips? som är svårt att få av någon i en affär bakom en disk ,
Om din kanin äter bra, pigg och bajsar och kissar som den ska så tycker inte jag att du behöver störta iväg till veterinären.
Det är ju omöjligt att bedöma att en kanin inte är pigg bara på 2 bilder… trist med den typen av "expertutlåtande"
Eftersom du är 26år och "inte bakom flötet" 😃, så tror jag du kan ha koll på om din kanin mår dåligt eller inte själv, även om du är nybörjare.
Svårt att säga ålder på din kaninunge. Den kan ju vara 9 v, men lite liten för sin ålder. Jag skulle gissa mellan 7-9 veckor.
#11 Förlita dig dock inte på djuraffärerna, de har sällan bra kunskaper.
Bara ett tips?. Men bra att du har läst den sidan, för där är det mycket bra att läsa, både för nybörjare och mer erfarna, en sida för alla 🙂
Vore roligt att se hur buren ser ut (inspiration) och även hur den lille utvecklas efter hand sen, alltid spännande 🙂
#13 Nej jag har verkligen märkt hur lustiga djuraffärer kan vara, alla säger olika och så läser man annat, vet inte vad man ska lyssna på, i går var jag inne i e ny och kom hem med en minerall sten för att sen läsa att det är onödigt, Vad ska man igentligen lita på? Har det rätt enkelt i buren än så länge, han gillar att sitta på huset så trpr han skulle vilja komma upp högre, men vet inte hur, Och skulle gärna få det mer ombonat? Hur gör ni med toalett? Har dem ett hörn eller har ni en sån som finns att köpa?
#14 Ja ibland undrar man och vad de har för utbildning med, då många ställen har noll koll 😕 Så jag köper i princip aldrig något i djuraffärer längre, väldigt få då jag inte vill sponsra de dåliga.
Ett tips? är att ta bort saltstenen också, för det är inte bra för kaniner.
Sånt hus är fint som du har till din, gillar dem.
Mina kaniner har inte toalett, för de drar bara runt dem ändå.
Så mina gör sina behov i den hörnan dem vill och sedan rensar jag där vid behov istället. Så det beror själv på vad kaninen och ägaren föredrar,fungerar vilket som 🙂
Mina innekaniner har inte mer än sitthylla och matskål & vattenskål i sin bur, samt för tillfället en höhäck (ska dock inte vara kvar sen), sedan får de skutta mycket utanför buren och då har de t.ex tunnel och så 🙂
Om du inte redan gjort det så kan du kolla tänderna. Detta kan du göra rätt ofta så att du märker snabbt ifall det skulle bli ett bettfel. För att förhindra det så är mycket hö bra, samt grenar att gnaga på. Vilka grenar som är ok kan du söka på här på sajten. Undvik att ge lyxblandningar och gnagarblandningar eftersom det typ bara innehåller massor godis. Rent pellets är bäst. Vilka olika sorter det finns kan du och söka upp här på sidan.
Att kaninen ser lite dåsig ut på bilderna behöver inte betyda att den är sjuk, det är ofta jag får knäppa bilder på mina kaniner där det ser ut som om de är döende. Men, det är alltid bra att kolla igenom en ny kanin så att det verkligen är frisk. Att den äter och dricker bra och kissar och bajsar som den ska.
När det kommer till ras tror jag också dvärgvädur. Det är oftast den sorten av vädur som brukar säljas i djuraffärer. Hade jag varit du hade jag gått tillbaka till djuraffären och försökt få fram vem uppfödaren var och kollat av med denne lite. Kan vara intressant för dig att veta vilka kaninens föräldrar var.
http://pillasddv.weebly.com/
Usch för djuraffärer när de ska tvinga på en saker som är helt onödiga för kaninen. Var inne i en zoobutik här i Norrköping och kunde inte låta bli att tjuvlyssna när en mamma och pappa med dotter köpte kanin. När de diskuterade vilket foder kaninen skulle ha rekommenderade säljaren en gnagarblandning i glada färger, för vill man inte hålla på och pyssla med kaninen var det bara att fylla upp skålen så har den att göra en stund och hitta sina favoriter i blandningen - Riktigt dåliga kunskaper! Hoppas det går bra med din kanin. //Linda
Jag skaffade min kanin helt spontant från en zoo butik och hade aldrig haft kanin innan… Visste inte vilka hans föräldrar var, ras och knappt ens ålder. Man lär sig med tiden och allt är individuellt från kanin till kanin, och eftersom du ändå är vuxen och inte en femåring (vilket tyvärr de första oftast är när de får sin första kanin) så kommer du snabbt lära dig och förstå vilket beteende din kanin har. Jag bestämde mig tidigt att inte ha en bur, skulle ha svårt för att hålla en kanin inlåst, så det är absolut inget omöjligt så vill du tycker jag det är bra mål att satsa på. I början ska du ha kaninen i en bur (eller inhägnat område) och ta det lite försiktigt. Tvinga inte kaninen att umgås för mycket med dig och andra i början utan låt kaninen vänja sig vitt dit nya hem och vänja sig vid dig lite på avstånd. Självklart ska du byta mat och vatten varje dag och kan passa på att klappa lite lugnt och försiktigt men jag tycker inte det är bäst att börja plocka upp och bära kaninen (fast man vill) :) Kaninen kommer snart börja visa mer intresse för dig och bli mer nyfiken så på så kommer nästa steg att te sig naturligt. De flesta kaniner beter sig inte som valpar, de är flyktdjur och mer skygga (självklart är inte alla kaniner likadana). Men de brukar vara mer skygga och rädda i början. Så ta det bara lite lugnt och låt kaninen bestämma mer när han vill umgås så kommer det få fint :) Sitt tex bredvid buren på golvet och låt honom komma ut till dig istället för att alltid plocka ut honom när du vill. Hoppas ni får en fantastisk fin vänskap!
Tycker inte alls att kaninen ser sjuk ut, det ser helt och hållet ut att vara bildens (främst den starka blixtens) fel. Däremot ser den ung ut. Kan ju säga att jag själv köpte en kanin för många år sedan i djuraffär och i efterhand nu när jag har bättre koll, så kan han inte varit mer än fyra-fem veckor gammal. Dessutom har jag fått hem en hona som skulle vara en hane… Ja djuraffärer är verkligen inte alltid att lita på.
Jag har toaletter(vanliga lådor från IKEA) till mina, varav en av mina tre är fantastisk på att använda och då är det för att han växte upp fritt gående inomhus på låda. De andra som uppenbarligen inte gjort det använder den lite mer som ett… alternativ ;) De brukar inte vilja sitta i skitet så de väljer själva en toalett-plats.
Ser ut att vara viltblå, vilket är en av mina favoritfärger. Kul att han fått flytta hem till dig! 🙂Vad heter han?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#11 ok jag medger att det var lite klumpigt uttryckt men i min hjärna var det inte menat negativt utan mer hur mycket du kunde och om du visste det om vatten och hö ber om ursäkt om du uppfattade det illa men det var inte så jag menade det är inte lätt alltid med mina diagnoser att uttrycka mig rätt för det jag tolkar tror jag ju alla andra tolkar men så är det ju inte alla tolkar saker olika
#12 men det är ju ingen som sagt ett expertutlåtande utan bara vad de tyckt att de såg ut som det är en skillnad mellan att säga den är inte pigg jämfört med den ser inte pigg ut :)
hmm jag har ju mest fördjupat mig i sidor som kanin magazinet och i kaninböcker dock tar jag allt med en nypa salt dock har jag lärt mig att de tycker om att busa och har oftast nåt hyss på gång jag vet inte hur många gånger jag "tappat bort " pocky fått panik och sedan sett att en barnpall mössa eller hink börjat röra på sig och gå och när man lyft upp och kollat har det självklart varit pocky sen har jag lärt mig att de är smarta och kluriga och en del gör saker de inte borde tycka om eller kunna göra som att simma eller exempelvis borsta upp allt spån i en hög lägga sig ner med huvudet på högen som en kudde och dra snuttefilten över sig. Sen är varje kanin en skilld individ de har olika personligheter och smaker. Min gull unge är också köpt på djuraffär trots att jag sa att jag aldrig kommer köpa en kanin i från en djur affär men det var kärlek vid första ögonkastet.
ps. när de börjar slicka på dig för första gången är en underbar känsla ungefär som för föräldrar som hör sitt barn för första gången säga mamma eller pappa . Att slicka på en är kaninens sätt att säga jag älskar dig.
min sötnos pocky när hon var ny köpt <3
#22 Vad söt hur gammal och Vilken ras??
#24 Ja på den bilden är det verkligen skillnad jämfört med de första tycker jag. Vad charmig han verkar vara 🙂
Ja han är helt underbar, och ju mer jag läser om kaniner ju mer förälskad blir jag i dessa djur! I dag när jag kom hem från jobbet har han kissat och gjort all bajs nästan på samma ställe i buren! Lustigt vad stolt man blir,
#26 Ja det är underbara djur 😃
Åh är ju toppenbra! 👍
#24 ni är supersöta båda två :)
Ni som har hanar kastrerar ni dem? Gör man varnligtvis det?
#29 Vissa säger från 4 månader, andra 6 månader.
Beror på veterinären tror jag.
Ta bort saltstenen det är onyttigt för kaninen, sen så bör du undvika att ge kaninen gnagarblandning och sådant( innehåller oftast bara en massa godis) det är bättre med rent pellets :) Ha alltid sitthylla :) Färskt vatten och hö, måste ju alltid finnas. Detta kanske du redan vet men bara lite tips? :)
Ska du inte avla på honom, vilket jag inte rekommenderar dig till att göra då du inte vet någonting om hans bakgrund, så kan det vara bra att kastrera. Han kommer antagligen inte skvätta jätte mycket och inte vara så intresserad av att rida på allt och alla. Har själv aldrig kastrerat mina hanar eftersom jag haft dem ute och inte brytt mig så mycket ifall de skvätt 100 mil. Och de har heller aldrig varit jätte intresserade av att rida.
Veterinärer säger olika, här ska de vara minst 5 månader t.ex.
http://pillasddv.weebly.com/
Ang. toaletten.
Min kanin har denna toaletten: http://www.zoo.se/kitty-litter-tray-trixie-kattlada-mixade-farger-37-cm.html
Den är liten och passar jättebra till små kaniner. Det tog bara ett par dagar innan har förstod att han skulle kissa där! Toppenbra :D
Rekommenderar den! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Jag rekommenderar kastrering om du ska ha honom inne :) Då blir de oftast lugnare och så skvätter de inte ner hela huset med kiss x) Det gjorde min lilla bebis, inte mysigt alls!
Som nån nämnde ovan, läs gärna på kaninmagazinet! Där har publicerats artiklar nästan varje dag i 1,5 år så där finns maaassor nu :D
Vill du börja någonstans så rekommenderar jag denna:
http://kaninmagazinet.se/2013/february/grundkurs-i-kanin.html
Lycka till med kaninen, livet blir så mycket roligare med de små långöronen <3