Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 466 ggr
Mannez
0

Förbättra en ras

Kom ej på en bra rubrik Hej! :) Jag är lite nyfiken, hur går man tillväga om man avlar in en ras i en annan för att förbättra något. Tex. Liten rex + dvv med rexpälsat bakom sig, för att förbättra rexpälsen på dvv. Jag har hört många gånger: para, spara, märk, ställ, stamboksför och avla vidare. Men hur gör man med stamtavlor och sådant då? Alltså om jag parar tex. En dvv med lejon dvv för att förbättra kropp på lejon dvv och båda föräldrarna är stamboksförda, kan man skriva in bådas stamboksnummer?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Agda
0

Det är precis som du hört som man ska göra. Också ska man väl gallra ganska hårt bland djuren man ska och kommer använda (och gärna i början bara sälja till kel, tills man ser att nu har jag ju ganska bra djur, nu vågar jag sälja dem med stamtavla). Eftersom man blandar i upprättstående öron så måste man se till att djuren man sparar och avlar vidare på har bra öron.

Om jag tänker rätt nu är lejon dvv ett hårslag av dvv, lika som rex dvv är (men inte fuchs numera). Då ska det inte vara några problem med stamtavla, men blir ungarna vanlig dvv kan det ju vara bra att skriva på stamtavlan att den och den är lejon dvv. Ska man däremot blanda i en annan ras (som liten rex med dvv), då måste man söka dispens på djuret. För att få dispens ska kaninen vara rastypiskt och utställd i A klass (och ej blivit nollad då😉).

[RC1393]
0

#1 Lejonhuvad dvärgvädur är en egen ras sedan 2007, så det blir till att söka dispens även för korsning mellan dvv och lejonhuvad dvv 🙂