(X) Slakta överskottet?
Om ni känner er stötta av dette inlägg så behöver ni inte kommentera era åsikter. Utan gå bara vidare. Och är ni känsliga och känner er redan stötta av bara rubriken, så sluta läs NU!
Jag vet inte om det är någon här inne som gör det, men det finns det säkert.
Vad säger ni om att slakta kaniner ifall man har ett rejält överskott som man inte får plats med?
Jag är ju vän med en person som slaktar och äter egenproducerat kaninkött ifall hen har ett överskott. Eller fått en unge som inte är är att spara (tex. dålig kropp, öron och huvud) , hen säljer nämligen inte till kel. Och jag tycker faktiskt att det är helt okej. För kaninerna har haft en underbar uppväxt och levt ett bra liv. Och slakten går snabbt och smärtfritt hemma hos dem (hens pappa har nämligen gått kurs och får slakta själv).
Jag funderar faktiskt över om det skulle vara nått, för ärligt talat är jag inte så förtjust i att sälja till kel. Då jag haft många fall där köparen visat sig vara oseriös, eller kaninen har blivit dåligt behandlad, eller hamnat på blocket en månad efter köp pga. "allergi" eller att man tröttnat.
Men ändå känner jag att man kommer få en del negativa kommentarer ifrån folk som inte kan hålla sina åsikter för sig själva.
Vad tycker ni? Är det hemskt eller helt okej för er? För personligen tycker jag att det är helt okej om kaninen fått ha ett bra liv och avlivats snabbt och smärtfritt på ett lugnt sätt.
Hälsningar Amanda och kaninerna
eftersom de finns då himla mycket kaniner som inte har fasta hem och som blir dåligt behandlade tycker jag de är helt okej.
Jag ser inget fel i att slakta djur för att äta, dom dör ju inte i onödan. Men några frågor jag måste ställa mig när jag läser det du skriver är:
Vad föder du upp för om du inte vill sälja..? Alltså, vad är kaninerna till?
Är du inte rädd att missa eventuella "fel" i släkten om du tar bort ungar? Jag menar, kanhända just dom ungar man tar bort är dom det skulle visat sig på?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
2# Föder numera upp för min egen skull. Tidigare sålde jag även till kel. Men känner att jag inte vill fortsätta med det pga en massa olika händelser :/. Jag sparar ju för att använda till aveln, sälja till andra uppfödare och kanske till nått kelhem (om jag verkligen känner mig trygg med köparen). Längre fram kanske även för hoppning. Och hittills vet jag att mina linjer är bra och fria från defekter, och även och även om jag vill har jag varken tid eller plats eller råd att spara hur många kaninungar som helst.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Ser inga problem med det. Slaktar man så man får överskott på kött kan man säkert sälja det för billig summa till någon man känner eller skänka bort till nån som vill ha. Typ om man minskar antal på så vis tänker jag.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
När det gäller just kaniner så kan jag förstå att man inte vill sälja till kel. Folk verkar tro att det är gosedjur utan några som helst behov dom köper. Och när dom visar sig ställa krav på tid och omsorg så slängs dom bort… 😕
Egentligen skulle man ju behöva jobba mot att ändra skaer och ting. Men det är inte lätt… Och när situationen nu är som den är så kan jag förstå att du hellre slaktar än att sälja.
Men jag funderar ändå. Man föder väl upp för att få fram bättre individer. Vad är meningen med det om man inte delar med sig av dom..? Tolka mig inte fel, jag bara funderar. 🤔
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Även om man jobbar fram bättre individer så kommer alltid nån % ha dålig mentalitet (rädslor, bitskhet m.m.) så då är det nog rent av snällast mot kaninen att slippa sitta i bur och vara nåns keldjur.
En tanke dvs. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tycker det är en bra idé, om du vill det så… Go on!
Tycker det är en bra idé, om du vill det så… Go on!
Jag skulle nog säga att jag hellre slaktar än säljer till kel om såklart inte personen i fråga är en bekant som man kan lita på.
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"
Vi slaktar "överskottet", det har blivit 3 st hittills som slaktats på vintern så att höet ska räcka till alla (och just här är det inte superstor marknad för gotlandskaniner i alla fall inte om man har stora kullar i snitt som vi har.
Däremot folk som bara avlivar kaninungar för att man "inte har plats" och sen bara skickar dom på deponi eller vad det heter har jag svårt för.
Jag ser det som ett tecken på respekt att man vill ta till vara på så mkt som möjligt av ett djur istället för att bara slänga bort det (jag förstår däremot att man vill helldre begrava djur som man levt med länge men det är lite annorlunda tycker jag)
l'm back
Tycker det är bra att slakta överskottet. Det viktigaste är att djuret inte lider och tyvärr gör nog många kaniner som kommer till kelhem just detta…
#2 Oftast slaktar man ungdjur från 6 månader om jag inte har fel, innan dess är de för lite kött. Då har oftast vissa defekter redan visats och man sparar oftast de djur som är bäst. Så
/Ems
Jag tycker det är hemskt att så många har kaniner som sitter ensamna nånstans och som du själv skriver hamnar på blocket…..för att barnfamiljen har tröttnat på den…..sen hamnar den kanske hoss en barnfamilj till som tröttnar på den……
jag har räddat 3 såna kaniner som satt ensamna nånstans ute….dom var hur deprimerade som helst när dom kom till mig. Dom hade inget liv…..Det hade varit bättre om dom hade fått dö än att bara sitta där ensamna år efter år i ett litet bur, utan att ens kunna motionera…..
Djur måste få ha ett bra liv när dom lever. Det är människans ansvar. När vi har tagit djur i fångenskap. Då måste vi se till att dom får ett bra liv. Jag tycker det är djurplågeri att ha en ensam kanin som sitter ute ensam året rundt. Den får inget stimuli. Kaniner har också behov osv…
Gry
Jag inget emot detta, hellre att man ger djuret en bra uppväxt och ett tidigt slut än ett långt liv där djuret inte är lyckligt! :)
Dock är jag inte helt emot att sälja till kel, jag vet mycket väl om den sämre sidan med det men har själv mina kaniner till kel då jag inte har intresse för varken hoppning eller utställning och tyvärr inte plats för Avel. :/
Dock aktiverar jag ju mina små på annat vis och dem har ett hem hos mig till den dagen dem eller jag dör :)

Jag tycker det är en bra ide. Äter du kött själv så är det ju mycket bättre att äta djur man själv fött upp med 100% koll på livskvaliteten än att köpa en köttbit på ica
jag hade haft svårt att slakta mina egna kaniner… :( eller slakta kaniner överhuvudtaget..speciellt om man har en egen!