Lämna tillbaka höet?
Hej!
För ca en och en halv vecka sedan köpte jag två påsar med Lupus hö från Grizzly Zoo.
Den ena är halvt upp äten och höet där i var riktigt fint, grönt, kraftigt och luktade gott.
Men idag såg jag att den andra påsens hö var tunnt och brunt(slarvigt av mig att jag inte såg det i affären). Det ser inte speciellt gott och näringsrikt ut, och jag vill inte att mina kaniner ska äta av det här höet i två veckor!
Förpackningen är inte öppnad, men jag har inget kvitto kvar.
Ska jag slänga den här säcken eller gå tillbaka och kräva en ny trots att att inte har ett kvitto?
Jag skulle gärna vilja köpa hö av en bonde/ridskola men har inte hittat någon. Så jag undrar även om någon kan rekomendera en bonde/ridskola som säljer fint och prisvärt hö i Göteborgs området?
Tack på förhand! 🙂
Är du inte nöjd med höet så tycker jag att du ska gå tillbaka och förklara varför du inte är det. Men sedan om du får något nytt utan kvitto det vet jag inte. Men klaga kan man göra i alla fall så att de bättrar sig till en annan gång ;)
http://pillasddv.weebly.com/
Håller med #1. Du kan ju alltid gå tillbaka och hoppas på pengarna tillbaka… :)
Hälsningar Lurvas11
Okey! Jag gör det på lördag :)
Men eftersom dem tar väldigt överbetalt (enligt mig) så tycker jag det är synd att behöva köpa en ny säck och slänga den andra… :(
Men jag får hoppas på att jag får pengarna tillbaka :)
ja gör alltid det och en sak är att om man har kvittot kan man antligen lämna tillbaka saken som du inte blev nöjd och att du kan se hur mycket hon tog ifrån dig
Vart bor du förutom i Göteborg? På tolsereds 4H gård säljer dom bra hö!:) Kan inte vara dyrt heller, min syster sa att man får en stor säck.
Fast det beror ju lite ifall du kan komma dit, det ligger i Kärra ungefär bredvid Angered, 20 min från backaplan.
5# Bor söder om Göteborg men det tar inte så lång tid till Göteborg från mig :)
Kollade precis google maps, det är ganska långt till Tolsereds 4H gård ifrån mig…. :(
Ska nog försöka hitta ett lite närmare ställe ;)
Men tack ändå! :)
Passa på att höet du köper av bonden är ägnat åt kaniner. Det kan vara hö som är för kraftigt för kaniner som ägnar sig bättre för får och häst. Det är skillnad på det:)
Om du har köpt höet med kort så kan du fixa ett kontoutdrag och visa upp istället för kvittot. #7 jag ger mina kaniner grovt hö som jag köper frpn stallet där hästarna och fåren äter de. Bonden stallet köper höet ifrån ger höet till sina kor och de är grovt och fint och fubkar utmärkt till kanin fast de är odlat för hästar, kor och får. Kaniner mår bra av grovt hö då tänderna får arbeta men tunt hö har oxå fördelar. De e lite upp till kaninen vad den gillar bäst.
#8 Nästan helt säker på att jag köpte med kort. Ska försöka fixa ett kontoutdrag, så får jag helt enkelt se vad dem säger i affären. :)
Mina kaniner är också mer för det grövre höet, men jag ska försöka hitta en bonde att köpa hö av. :)
Jag har hört att man inte ska ge kaniner hösilage.
Vad är skillnaden på hösilage och "vanligt" hö?
Hösilage är konserverat och är fuktigare. Hösilage innehåller mer vatten och mindre torrsubstans vilket gör att kaninen måste äta mer hösilage än hö för att få i sig lika mycket fibrer och näring.
Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)
#10 Jaha, då förstår jag :)
Vill bara påpeka att du inte kan se näringen på hö:et på färgen eller tjockleken. Dammar hö:et eller luktar illa då är det fel på det. Men att det är brunt beror troligen på att det legat i solen och bleknat, inget som påverkar näringen i det. Sen har oftast hö:et i djuraffärer dåligt värde även om det ser jätte fint ut, de vill sälja och kollar inte upp om det är anpassat för kaniner.
Det är faktiskt värt att åka längre för att köpa hö. http://www.blocket.se/goteborg/Ho__Hardpressat_av_bra_kvalitet_46212916.htm?ca=15&w=1 http://www.blocket.se/goteborg/Ho_av_bra_kvalitet__skordat_under_juli_manad_46227962.htm?ca=15&w=1 http://www.blocket.se/goteborg/Prima_Ho_44014872.htm?ca=15&w=1
Jag köpte hö hoss en bonde nu för första gången, höet var lite grön brunt…och gud vad dom äter av det här höet….
I fjor vinter hade jag problem med att få dom att äta hö.
80% av kaninernas föda ska vara hö. Och dom åt mera pellets än hö i fjor…och fick en del förstoppning osv.
men nu med det här höet så älskar dom det, dom sitter och äter hö hela tiden…så nu tänker jag fortsätta att köpa hö hoss bonden.
billigare var det också…..30 kr för en jättestor pressad hög….på många många kg…..
Hö lämpat för häst, lämpar sig nästan alltid för kaniner. Man ger ofta sinkor och kalvar hö eftersom det är mindre näring i också. Åk till närmaste bonde och fråga om han har något hö.
Jag anser att ett bra hö är just näringsrikt. Eftersom det är basfödan. Kraftfoder ger man ju endast i syftet att kaninen inte får den näring den behöver av just höet. :) Ibland får man tänka lite vad vildkaniner äter.. de får ingen pellets, men de klarar sig ändå. Har höet producerat på rätt sätt, inom rätt förutsättningar innehåller det ungefär samma näringsinnehåll som gräs gör.
Vad tusan vill jag ha sagt egentligen… Snackar bort mig själv haha!
Nä men man ska inte vara rädd för att ge näringsrikt hö, och som någon tidigare sa kan man inte se på höet om det är det. Då måste man ha en analys - vilket många bönder också har.
Dra ner lite på kraftfodergivan istället om kaninen börjar lägga på sig. Alternativt ut och springa mer :)