Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1496 ggr
Eldsjärten
0

Bettfel?

Min ena kanin hona på 4 mån har jätte gul/bruna tänder och även bettfel! :( Är de något jag kan göra åt de? vad borde jag göra?

Tacksam för svar!

farvendal
0

har du en bild på tänderna?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Eldsjärten
0

Här

Eldsjärten
0

Bilden kunde visst inte laddas up! :(

natha-mjau
0

kan va kalcium brist, testa att ge alfalfa hö då o då :)

Eldsjärten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser de ut! Målade av från en bild på mobilen.

Eldsjärten
0

4# Alfalfa Hö?

natha-mjau
0

#6 anledningen till att tändernaär så kanske är för att huvudet ligger snett eller liknande? Så blir det på mina kaniner också i vissa lägen.

http://kaninmagazinet.se/2013/january/alfalfa-ho.html
http://kaninmagazinet.se/2013/may/kalciumrikt-foder.html

tussen12
0

Lånar tråden lite :) Tequila har fått gula tänder :/ hon får Grainless complete och cuni nature RE balance, har gett henne även Selective tillsammans med dom båda fodrerna men då åt hon inte upp sin blindtarms avföring. Skulle alfa Hö hjälpa? ;)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Frosstis
1

Jag såg på facebook att gula tänder är bra? ATt det betyder att de äter mycket hö? Det var någon som la upp en bild på en kanin som BARA äter hö (massor) och de var helt gula, hennes andra kaniners tänder som äter pellets var vita.

Eldsjärten
0

Problemet är att jag har ALDRIG sett henne äta hö! Hennes bur kompis äter höt  utan några problem! Hon sprang en gång när hon blev rädd in i gallret och slog sig. Ska jag slipa ner dem hos veterinären?

Hannhis
0

ska tänderna vara vite eller gula? 🤔

Mvh Shy och Hannah

starfredberg
0

Kan säga att en kanins tänder kan bli snea av olika saker det behöver inte vara bettfel. En av mina kaniner hade lite problem med magen och samtidigt som den hade huggit tag i gallret och då fått lite ont i tänderna. Efter det så började han fuska med själva käkrörelsen när han tuggade och fick på grund utav det snea tänder. Sökte upp veterinären det var så jag fick reda på detta minns inte vad det hette som jag var tvungen att ge honom men nu är han fullt återställd :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

tussen12
0

Tequila äter mängder med Hö, typ 2 Höhäckar per dag

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

natha-mjau
0

#8 hon får antagligen i sig för mycket fibrer/protein av pelletsen.Hon äter bara upp den blindtarmsavföringen hon behöver:)

Har hört att gula tänder betyder kalcium brist iaf.

Ljusta
0

#5 Har svårt att tro att tänderna ser ut så där i avslappnat tillstånd, då skulle tänderna växa hejdlöst i och med att de inte kan slipas mot varandra. Så om övertänderna ligger utanpå de undre tänderna är det säkert ok. Hur ser de ut i profil?

Vissa kaniner verkar få gula tänder. Har hört vissa uppfödare som har två kullsyskon som äter exakt samma mat, en har vita tänder och en har gula. Men att din kanin inte äter hö är inte bra, hon kanske får för mycket pellets och annat gott?

Ljustadalens kaningård

Eldsjärten
0

I villken mat finns kalcium? Finns de i nån mat från köket?

Eldsjärten
0

#17 Oj tack! :-) Bara undrar. De står ge inte för mycket annars kan de bildas urinsten, hur mycket ska jag ge dem och hur länge? Är väldigt glad att så många kan hjälpa till! :)

Gry
0

Kan du inte ringa och fråga veterinären vad han tycker då? Det kostar inget att ringa….jag har hört att det inte är bra med bett fel….den kanske inte äter hö för at det är svårt?

Eldsjärten
0

19# Tror de inte behövs! Såg hon äta hö med stor aptit! Hon fick persilja och broccoli igår. Har bara haft henne i en vecka nu! ;)

Gry
0

Du skrev att du aldrig sett henne äta hö. 80% av kaninernas föda ska vara hö. För matsmältningen och för tänderna är hö det bästa.

äter hon pellets då?

om hon inte äter hö kan det vara pågrund av tänderna, jag hade åkt till veterinären direkt om mina kaniner inte åt hö.

var försiktig med allt du ger henne utom hö. Ge henne pellets efter vikten. Inte mycket broccoli osv…bara lite…lite av allt, då blir det balanserat.

jag gav min ena hona massor med grönsaker och även gurka när jag fick henne, hon hadde ofta förstoppning då, och det är jo det som är farligt för kaniner, när dom får förstoppning så kan dom dö. Så man ska vara försiktig.

Till att börja med gav jag min stor morot. Men hon tålde inte stora portioner och min kanin är en stor tjej. Nu får hon bara en liten bit morot….ibland ruccola sallad men inte sjukt mycket…..och gurka får hon aldrig mer, för det fick hon förstoppning av direkt…..sen kan du gå ut och hämta lite grener från träden…..kolla på nätet vilka grener som kaniner gillar bäst…..lite äpple får min ibland, men jag har gått ner på hur mycket mina kaniner får….nu vet jag vad jag kan ge för att undvika förstoppning.

Om sommaren ger jag gräs och maskrosblad.

Du får även köpt torkade maskrosblad på djuräffaren, mina är helt galna i det…..

Det finns nånting man kan köpa mot förstoppning som heter Critical Care som är för kaniner och andra gnagare. Det fungerar jätte bra. Vissa djurläkare har börjat sälja det. det finns kanske att köpa på nätet också. Det är nåt som alla kaninägare borde ha hemma. Man vet aldrig när dom får förstoppning. Och som alla vet, när kaniner blir sjuka, kan dom dö snabbt, innom 24 timmar. 

Min ena kanin dog för en vecka sen. Han fick krampor, kunde inte röra sig och dog. Jag vet inte årsaken. Men nu fick jag se själv det jag har hört, blir dom sjuka dör dom snabbt. Jag såg inte ens att han var sjuk, han bara dog helt plötsligt. Inget kul….:(

RebeccaG
0

#21 Gammal tråd
Sedan skrev TS att kaninen åt igen

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Gry
0

Ok Melodys:)