Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 597 ggr
ninor
0

När planera kull?

Sa på skoj till mamma idag att "jag kan ju ta en kull kaninungar till, och ha dem hemma hos dig i 8 veckor". Något hon sagt nej till tidigare, men nu sa ja till. Så även om jag lagt avelsplanerna på hyllan börjar jag ju nu givetvis fundera och planera… ;-)

Har haft en kull tidigare, födda i september och alla flyttade när de var 8 veckor förutom den jag valde att behålla. Inga problem att få dem sålda alls. Men har hört av andra att det är bättre att ha kull på våren.

När tycker DU att det är bäst att få en kull? För- och nackdelar? 

(Om det är någon som har en hermelin/lejonhuvad/teddy/dvärgvädur hane att låna ut i Sthlm/uppsala området så skicka gärna ett PM!)

[RC1393]
1

Våren, då hinner de bli 4 månader till höstutställningen och 6mån till höst/vinter utställningen+ att det inte finns någon risk till köldrelaterad svag öronställning🙂

ninor
0

#1 Kan tillägga att jag inte avlar för utställning (blandraser), samt att de är innekaniner. ;-)

[RC1393]
0

#2 Ja, precis, det gör ju en markant skillnad🙂 Nästan skönare på sätt och vis så för då behöver man inte klämma in ungar under en viss tid på året, måste pussla in parningen lite, dels för att det inte ska vara kallt första veckorna av deras liv (pga öronen) och se till så att de hinner bli 4mån så jag kan ställa dem i B klass första helgen i sept😃 Fast jag behöver ju egentligen inte ställa dem i B klass men det är ju mycket roligare så tycker jag🙂

ninor
0

Putt

Northernlights KU
0

Jag hade nog valt att ta kullen till våren, finns massor med fördelar till det speciellt om man har utekaniner. Men ffa är det väl mest naturligt för kaninerna att få en kull på våren, och därmed också lättast att få honan dräktig då.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

HelenaBuhr
0

Jag har fått min kull nu på hösten och det har funkat bra! Kolla min tråd: http://kanin.ifokus.se/discussions/52431c33ce12c42c7f0028ac-kaninungar-till-salu

fridaaocrazy
0

Vi har också kaninungar nu, det finns ändå folk som är intresserade + vi har dom inomhus, då det ändå känns lättare även om vi inte har dvv ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

ninor
0

Ja i och med att det är inne kaniner så är temperaturen inte något problem.

Jag ska skriva C-uppsats från januari till ca april, och kan inte bestämma mig för om det är smart eller osmart att ha kaninungar under denna period. Smart, för att jag kanske är hemma mer, osmart för att jag kanske inte kan fokusera på det jag måste göra? :P Hmm.. mycket tankar!

Linda1977
0

Jag kommer att ta min första kull till våren, tanken är att para i slutet av april när det är lite vårvärme i luften då mina kaniner bor ute i vedboden, som varken har el eller värme. //Linda

tussen12
0

Vintern, då slipper hoppkaninerna ta en stor pause på våren/sommaren kommer. Då det brukar vara mest hopptävlingar :)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

AkaiTsuki
0

Det är osmart att ha kull i fällningsperioder, vilka är olika för olika kaniner ^^

//Joanna

ninor
0

#11 Ja precis, det är jag medveten om. :-) Har ju haft kull förut också. 

Men Mio (honan) fäller just nu, så jag får ju vänta ett tag till i alla fall.

tlover
0

Våren (para på sportlovet var ett tips? som jag fick av min favvouppfödare) och om det finns utrymme för det sen igen på sensommaren (dock inte när det är som varmast men man märker ju hur det blir det året).

Även om man kan avla på dom mitt i vintern känns det inte så smart fodermässigt för oss.

Vi tänker mest så att vi kan få iväg ungarna innan vintern då även om vi har dom delvis för produktion så är vi inga stora köttätare i familjen (då jag är vegetarian och min man är näst intill)

l'm back