Burhage? & träna?
3 frågor. 1. Hur kan man träna upp konditionen på sin kanin? Min kanin är rätt tjock och lat, så vill träna upp hennes kondition lite :) 2. Hur lär man sin kanin Kaninhoppning? Kanske inte är så lätt för min kanin eftersom den är ca 9 år gammal… 3. Kan en kanin bo i en Hage? Min kanins bur är inte en sån med ben, utan jag har bara kompostgaller direkt på gräset, men det finns en bit där hon kan sitta men där är hon aldrig, bara på vintern men vi har också byggt ett hus där hon kan vara i och där uppepå.
1. Genom seleträning i olika terränger, t.ex skogen, backar mm.
2. Jag hade tagit det lugnt med en 9 årig kanin som inte är van vid att hoppa. Men jag har lärt mina, de som vill hoppa, genom att ha lågt hinder på runt 5 cm och sedan sätter jag kaninen framför hindret och ev lockar med något. Träna korta stunder sällan
3. Ja det kan man, om man har ett hus/en bur till som är på ben eller ja upphöjt. Dock hade jag inte valt att ha en kanin året om, dygnet runt i en bur av kompostgaller. Behövs t.ex bra botten och bra tak också plus stabilitet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det vita huset som hon aldrig brukar vara i är tungt och stabilt, det är jag säker på. På både det vita och bohuset hon brukar va i, över finns tak så hon inte blir blöt men över toan finns inget tak. Toan är direkt på gräset, är det okej?
1. Ta ut kaninen på promenader i sele, Variera ställen så blir det roligare att utforska och nosa 🙂
2. #1 svarde bra, Börja med bara som ´´ Bommar´´ på marken och öka sedan försiktigt, Sluta alltid när det går som bäst :)
3. Det går jättebra, Men tänk på att säkra botten och tak :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Det bör vara torrt där du ska ha din kanin, ännars kan flugorna lägga ägg som blir till larvor i rumpan på dom och detta är mycket allvarligt och dödligt. Dom måste ha det tort, och i kisslådan ska det heller inte vara fuktigt och blött. Det ska helst aldri vara fuktigt och blött där dom bor….
var har kaninen varit dom här 9 åren? Hur har den bott? ute?
Har den inte haft ett bra hus ute som står på ben, det kan inte stå nere på backen om vintern inte….huset bör vara isolerad och holda på värmen…många använder värmelamper också….
Det får inte komma vatten igjenom taket….
varför har du den inte inne….kolla hur mina kaniner bor inne…på bilden….Jag tycker det är mycket roligare att ha kaninerna inne…
Det blir jätte tråkigt för en kanin att bo ensam utan sällskap ute en hel vinter…
Lite sent att lära den kanin hoppning när den är 9 år….tror jag….
9 år är ganska mycket på en kanin….
Gry
#4 buren böhöver verkligen INTE vara insolerad! Varför? Jo, varför den inte behöver bara det är för att kaniner som bor ute i det vilda och harar mm dom har inget insolerat dom sätter på sig sin vinterpäls! Våra tamkaniner blir bortskämda med att ha insolerade burar när som lika väl har en päls som kan bli väldigt tjock. De kan få bra pälsar utav bra utfodring och bra skötsel. Mina kaniner tillecempel har inget insolerat i sin bur. De har bara lite halm i sitt kryp in på vintern där de kan gosa ner sig i. ;) #0 att börja hoppa med en kanin som är 9 år så skulle jag säga som #1 sa. Att ta det lugnt i början. Och absolut kan du ha din kanin utomhus hela året runt dock skulle jag i person ha en bur på ben som hon kan gömma sig i och hönsnät/minknät runt hagen. :) Jag brukar hoppa i uppförsbackar på låga hinder, ha dom i en Hage utan gräs i om jag vill få upp konditionen. :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
#2 själva hagen bör ha tak om kaninen ska vara ute i den hela tiden, annars kan de komma rovdjur och ta den.
även om kaniner bor ute i det vilda…och har tjock päls så söker dom skydd ute i naturen, dom ligger inte precis och sover i snön…..Dom bygger bo nånstans….och söker skydd mot väder och vind….Bara för att dom har päls så kan man inte tänka att dom tål vad som hälst…och våra bur kaniner är inte som kaninerna i naturen direkt….dom som sitter i bur får inte rört så mycket på sig att dom holder värmen på samma sätt…….kaniner tål tex inte drag……
ja rovdjur kan ta kaninen om det inte finns tak….det får man inte glömma bort……