Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 5535 ggr
BeccaTilda
0

Dricker lite

Hur kan man få en kanin att dricka mer? Min kanin dricker inte alls mycket, eller ingen av mina kaniner gör det! Vad kan det bero på? De har aldrig varit några jätte drickare, men skulle kännas bättre om de får i sig mycket vätska!

LinaLj
0

Kanske ska man ändra sättet kaninen får vatten på. Använder du flaska eller skål? Har du prova att byta till något annat sätt och har det i så fal blivit bättre eller sämre?

farvendal
0

Vad får dina kaniner för grönsaker/frukter? Hade ett marsvin som knappt drack något alls pga den enorma mängden gurka han åt ^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

HelenaBuhr
0

Du kanske inte har märkt att de har druckit? Eller blir det inte mindre vatten i vattenflaskan? För min kaniner märker jag bara att de dricker efter de har ätit sin kvällsmat men inte annars och deras vattenflaskor tar ändå slut efter ett tag 🙂

BeccaTilda
0

#1 Hade flaska innan, skål nu, även varierat mellan dessa innan och det har inte varit någon skillnad :/ #2 De får jätte sällan grönsaker och frukter. Torkat frukt och grönt nu som jag ska börja ge lite som godis nu till vintern :)

BeccaTilda
0

#3 Asså vattnet tar inte slut, tror aldrig flaskan har varit slut och de har små flaskor. Nu har de små skålar och de har inte ens druckit upp 1/3 del av vattnet och fyller ända upp! :/

HelenaBuhr
0

Om de verkar må bra tror jag det inte är något problem för om jag har förstått det rätt så har de aldrig druckit mycket? ;)

BeccaTilda
0

#6 Nej det stämmer att de aldrig druckit mycket, men läste i en tråd att de kan få problem med magen och dö och de äter fiberrikt och dricker lite!

fridaaocrazy
1

Ge mat som innehåller mycket vatten och fibrer. Är dina kaniner inte överviktiga kan du dessutom ge dem havrergynsgröt då det innehåller båda delarna. 🙂 Men ge det inte för ofta då det igentligen oftast rekommenderas till underviktiga kaniner.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

BeccaTilda
0

#8 hur mycket ska man ge då? Och kommer det verkligen få dem att dricka mer i längden? Om man inte kan ge dem det för ofta? Men tack för tipset!

LinaLj
1

#9 Ger man dem mat med mycket vatten i så behöver de inte dricka så mycket, då får de i sig det genom maten.

BeccaTilda
0

#10 okej!! :) Någon som vet om det är mycket vatten i pelletsen Stampe från granngården?

fridaaocrazy
1

#11 Pellets innehåller väl inte direkt vatten så kaninen måste absolut ha någon sorts form av vatten, i flaska, skål eller igenom mat. Jag skulle nog säga havregrynsgröt en eller 2 ggr i veckan, beroende på hur vikten ligger till och om kaninen går upp lätt i vikt. Det är ju inte så lätt att veta, men man kan ju gissa på ett ungefär 🙂 Annars får du kanske börja med att ge en gurkbit var/varannan dag då det hjälper lite i alla fall 😉

HelenaBuhr
0

Gräs har mycket vatten men det kanske är lite svårt att få tag i nu men om de är utekaniner och har en Hage att springa borde det inte vara något problem ;)

BeccaTilda
0

#12 Vad tänkte du på för mat då? :) hur mycket gröt ska de ha då? ^^ lite gurka ska de få me då ;)

fridaaocrazy
0

Mitt marsvin får 2msk havregryn och 2msk vatten i sin havregrynsgröt så tillsammans 4msk var/varannan dag :) Då kaniner oftast är väldigt känsliga mot ny mat kan du börja med 1msk och sedan lägga till mer och mer, tills du kanske kommit upp till 2-3 msk (beror på hur mycket de väger). Vill du vara säker på att båda får i sig gröt så kan du sära på dem när de ska äta det, ev. att du lägger det i två skålar. Det var nog den maten jag tänkte på, havregrynsgröt haha :P

BeccaTilda
0

#15 Okej tack för tipset!! Haha ja, jag tyckte det kändes lustigt att ha mycket vatten i pellets xd

Mickis1994
0

Gurkan är ju en favorit. Innehåller så mycket vatten. Perfekt att ge till kaniner som inte dricker så mycket och på vintern samt varma sommardagar.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.