Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 604 ggr
Retrieversaga
0

Avmaskning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ska avmaska min kanin Zorro på 4år. Jag har aldrig avmaskat mina förra kaniner men känner att jag vill göra det, hjälper medlet bara emot bandmask? då min förra hane avled utav flug-larver i magen för ungefär 6-7 år sedan ..menmen vad finns detta o köpa? Har vart inne på apoteket men det har bara till hund,katt,häst osv… Kan man beställa? Vilket märke använder ni? Tacktack.. Slänger in en liten bild bara för att ;)

Hanna
2

Viktigt att tänka på först är att aldrig avmaska om man inte vet att kaninen har mask. Har du varit hos vet och kollat vilket typ av mask han har? Där bör du även kunna få tips? om maskmedel, mängd eller till och med få honom avmaskad.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Retrieversaga
0

#1 han jag har nu har inte mask har iallafall inte sett någon, skrev att min förra hade det (dock var det flug-maskar.. Appro på det är det bara bandmaskar som avmaskningen hjälper emot?) men ska ändra inlägget så att det inte blir så rörigt :)

sfut
1

#2 Varför avmaska om han inte har mask?

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
0

Avmaska enbart om kaninen har mask, eller misstanke vid mask, inte annars. Finns ingen mening med det. Förebygger ingenting.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Myrra
0

Men hade kaninen verkligen fluglarver i magen?

Fluglarver brukar ju lägga ägg runt rumpan och sen kläcks larverna och de börjar äta sig in i kaninen.

/Myrra

Retrieversaga
0

Jaha, trodde man tog det så man för att förhindra maskar *skratt* men då vet jag det i alla fall! Tack! Han har inte det nu vad jag sett #6 jag menar det, de hade ätit sig in i magen..