När ska man separera syskon?
Hej! Jag har en kull kaninungar på ca två veckor, det är min första kull någonsin. Har läst på massor, men undrar över en grej..
När kaninerna har uppnått den ålder då de kan flytta ifrån mamman, kan syskonen då bo tillsammans och hur länge kan dom det isåfall??
Tack på förhand!!
//JB
Honor skulle jag kunna tänka mig att ha tillsammans, i princip hur länge som helst, förutsatt att de kommer överens och inte skadar varandra. Ibland går det, ibland inte.
Hanar däremot skulle jag låta bo var för sig. Okastrerade hanar börjar oftast slåss, förr eller senare, även om dem vuxit upp tillsammans.
Honor och hanar tillsammans är väl inte att rekommendera heller, då kaniner kan bli dräktiga i rätt ung ålder. Onödigt att riskera något liksom.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
såklart syskon kan bo tsm, men syster och bror måste du sära på senast efter 12 veckor då hanen blir köns mogen då.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Alltså, du kan ju självklart ha honorna tillsammans och hannarna han du ha upp till tolv-tretton veckor, även så länge honor och hanar, men se upp så att hanen inte blir könsmogen ;) Fast ändå kan det dröja väldigt länge för en hane att bli könsmogen, mina två kaninungar blev könsmogna vid 7 månader! :)
Sära på hanar och honor vid senast 10 veckors ålder, efter det kan hanarna bli könsmogna.
Ha då även hanarna i separata burar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.