Kallbrand???
Hej!
Min kaninhona har blivit svart på en bit av nosen…
Hon beter sig helt normalt förutom att hon inte vill bli upptagen lika mycket… Hon har även en kal fläck på nosen där de finns lite sårskorpor. Hon bor tillsammans med sin mamma och pappa. Har ännu inte vågat försöka ta bort det då jag inte vet vad det är.
Någon som vet vad det är?
P.S. hennes mamma har också en kal fläk på nosen (fast det är lite päls) men det är inga sårskorpor D.S.
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Ser ut som någon form av sårskorpa? Kallbrand verkar inte vara troligt.
Men däremot känn efter: är det en skorpa? Jag tycker nosen ser normalfärgad ut i övrigt, och är det en skorpa o det inte är geggigt så skulle jag badda med lite klorhexidin och avvakta.
Kan ju vara insektsbett som hon kliat på?
Men skulle det vara något som gör att du känner att kaninen inte mår bra och du är orolig så ska du kontakta veterinär/distriktsveterinär/närmsta djursjukhus som har öppet.
Det mörka kan jag inte svara på, väldigt suddiga bilder också. Men den kala fläcken på nosen, där ser det ut som håret slitits upp med rötterna. Lite bråk i buren kanske?
#3 Man ser inte nosen alls bra på dessa bilder om man jämför med verklighet :) Skönt att det inte är kallbrand :) Jag har använt en blandning av koksaltlösning och kamomill-te, så att såret blir rent och läker fortare ;)
#4 Jag vet, ska se om jag får till lite bättre bilder snart :) Min kompis tyckte att det såg ut att vara ett bett på nosen (?)….
#5 Ja ett bett där hår är bortslitet tycker jag också det ser ut som.
6# okejj!
Det ösregnade när jag kom hem och så har det fortsatt :/ Så ska försöka imorrn istället :)
Bor tillsammans med sin mamma och pappa? Det låter lite sådär… Eller är pappan kastrerad kanske? 🙂
#8 ja, pappan är kastrerad! 🙂 han är en av världens goaste kaniner och han skulle aldrig göra nån illa, varken kanin eller människa 😉
Jag såg inte först det avskavda stället. Det kan vara någon hudparasit? Eller något? Om det inte börjar växa ut inom några dagar så finns det anledning att fundera på det. Och i så fall kontakta veterinär för lämplig salva el injektion. Tänk på att Frontline är mkt giftgt för kanin o INTE får användas.. bara en liten varning så där..).
Hej!
Såg dina bilder och tycker det påminner lite om det min kanin fått. Sitter ist ovanför den vänstra näsborren. Hur har det gått? har ni kommit fram till ngn diagnos? Börjar bli orolig här och blir det inte bättre de närmsta dagarna så får vi ringa vetrinären
Tacksam för svar!
mvh Sofia