Funkar detta tror ni?
Två av våra tre kaniner har under den senaste månaden fått en sjukdom som inte gått att bota. Veterinären på djursjukhuset gissade på någon slags tumör i hjärnan, men avrådde från behandling eftersom chansen att behandlingen lyckades bara var några få procent och det skulle vara en smärtsam och långdragen process att försöka behandla och operera.
Hur som helst så har jag nu bestämt mig för att ta in den tredje kaninen eftersom jag inte blir klok på vad det kan bero på att de andra två har blivit sjuka. Kanske är det något ute som gör dem stressade och sjuka. Kanske är det ändå en smittsam sjukdom, även om det inte verkar så…
Jag har ingen inomhusbur, men har haft min lilla ensamma bebis inne inatt i alla fall. Jag hittade en gammal trälåda som kanske kan funka som "bur" eller "tillhåll" för honom, och så har jag spikat in alla sladdar i lister för att han inte ska komma åt att bita på dem. Vad tror ni? Kan han bo såhär, eller behöver jag fixa något proffsigare åt honom?
Har han bara ordentligt med "skuttyta" att röra sig på och inget han kan komma åt och skada sig på (typ sladdar, men det har du ju fixat) så funkar det säkert alldeles utmärkt att bo sådär. Du märker säkert själv om han verkar trivas eller inte.
Man får hålla i minnet att vi människor och kaninerna inte alltid har samma uppfattning om vad som är ett "proffsigt" boende, somliga långöron tycker att en gammal pappkartong är ett riktigt lyxslott 😉😃
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one