Övning ger färdighet!:D
Åh är så stolt över min Sprallis! Han har vägrat att hoppa innan men så övade jag med honom VARJE dag och nu hoppar han 40-50cm! Vet inte vad kaniner brukar hoppa men de är högt tycker jag! tips? till er som har en kanin som inte vill hoppa: Min kanin gillar mat, väldigt mycket… Så varje gång jag försökt så vill han bara äta gräs hela tiden. Så tillslut kom jag på att jag kunde lägga en handduk under hindret, så han var tvungen att hoppa över för att komma till gräset. I början snodde han gräs från sidorna och gick bakåt och tog, men tillslut så fattade han att han behövde hoppa för att komma till de. Och så höjde jag hindret steg för steg och nu behöver jag inte göra någonting! Släpper ner han på handduken, utan koppel eller nånting och han springer och hoppar med en gång. Han har fattat de nu och jag övade med honom hela sommaren. Prova de funkar verkligen! För mig iallafall;) 40cm :D
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Och hoppa med en kanin varje dag sliter rejält på kaninen och dels lär den tröttna rätt fort. Max 1 gn/vecka, om ens de. Jag tävlar med mina kaniner, minst 1gn/månad och tränar kanske 1gn/månad. Så träna inte så ofta. :)
Har läst att om kaninen tycker det är kul så kan man hoppa lite oftare annars ska man inte träna mer än 2 gn/vecka
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
Jag tränar 1-2 ggr/vecka och ibland en gång med en kompis utöver det. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
kul var bor du?
When life gives you lemons. Make lemonade❤️
Om du menar mig, så i Blekinge. :-)
Hälsningar,
Självklart så hoppade han inte högt när jag tränade honom, de var mer viljan och kunna hoppa på 1:an. Nu hoppar jag högst 1 gång i veckan, om ens de
#2 Gäller oavsett hur mycket kaninen gillar att hoppa. Sliter på dem, risk att de tröttnar mm. #6 Tummen upp! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gillar tipset om handduken! :) Jag tycker att det här var en bra idé, och sedan beror det väl på hur lång tid varje dag man tränar och hur intensivt? :) Grattis till att du lyckades så bra :)
Skippa handdukar under hinder i fortsättningen. Träna lite "dressyr" med kaninerna istället så de lär sig att gå fram när de ska, oavsett om det finns gräs att äta eller ej.
Visst kan man träna ofta, MEN bara under en begränsad tid. Inte i vecka efter vecka. I vanliga fall räcker det gott med att hoppa en gång i veckan max. Finns massor med risker och negativa effekter med att hoppa mer än så.
Sen kan det väl iofs bero lite på hur man hoppar. Jag har en kanin som fungerar som bäst om han får hoppa ofta (mer än en gång i veckan), men när han väl tränas är det inga höga hinder och inte många språng. Så han gör troligtvis samma antal hopp per vecka som de andra kaninerna, men uppdelat på flera tillfällen.
Oavsett hur ofta eller sällan man hoppar ska man hålla i minnet att "lyssna" på kaninen, och avbryta eller låta den vila en period om märker att det börjar gå åt fel håll, fysiskt eller psykiskt.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#9 jag vill ha handduk under så att han hoppar till gräset, han gillar de väldigt mycket så en bra belöning när han gjort rätt. Kanske är bra att ha utan och så, ska prova lite "dressyr" nån gång i veckan, men handduken funkar såpass bra så tror att den får ligga kvar!:)
Vad duktig han är! :)
Om du bara tränar för skojs skull så ser jag inget fel med handduk. Men däremot om du ska tävla så är det ju bra om kaninen vänjer sig vid att hoppa på gräs redan från början. 🙂
Hälsningar,
#12 nejnej ska inte tävla. Gör de mest för skoj skull och att de är bra om han rör på sig lite mer:)