Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 566 ggr
Haztparken
0

Gå upp i vikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag tänkte bara höra med er om ett naturligt sätt för en kanin att gå upp i vikt?

Min 6 åriga tant här hemma är lite smal över ryggen/rumpan tycker jag och ser gärna att hon ökar något.

Hon äter bara hö, alltså ingen pellets och jag tänker inte börja ge henne det heller, så finns det något annat sätt?

Hon får som sagt hö men också ibland knäckebröd, äpple, morot mm. Finns det något inte för onyttigt men "fettigt" man kan ge sin kanin så hon går upp? :)

Tack på förhand!

bustjejen
1

Äter hon mindre hö än vad hon har gjort tidigare, eller är det så att han har svårare att tillgodogöra sig höet pga ålder kanske?

Sen blir jag lite nyfiken på varför du inte vill ge pellets? En liten mängd pellets är ju bra komplettering till hö annars.

Jag kan ge mina kaniner några solrosfrön på vintern när det är kallt om jag tycker de ser lite tunna ut, men i första hand äter de hö och lite pellets.

Haztparken
0

#1 Nej jag tycker att hon äter som innan, väldigt duktig på att äta faktiskt! Låter logiskt det pga hennes ålder..

Jag gav hon (och några andra) pellets men hon mådde aldrig bra i magen utav pelletsen så då bestämde jag mig för att dra ner på det men det funkade inte heller så jag tog bort det helt till slut och det var väl sådär 4 år sedan kanske? Och sedan dess har hon alltid varit bra i magen och sett bra ut :) så vill gärna inte börja om med pelletsen då hennes mage verkade lite känslig för det, bara ifall hon skulle gå ner akut mycket.

Hmm solrosfrön visste jag inte om, kanske något att prova! :)

fridaaocrazy
0

Havregryn/havregrynsgröt är bra att ge till kaniner som ska upp i vikt, och som sagt solrosfrön ;)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

farvendal
0

Havregryn och solrosfrön är super :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Haztparken
0

#3-4 toppen tack! Det ska provas! :)