Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 462 ggr
Mida
0

En fråga

Kanske en dum fråga men jag är hellre på den säkra sidan x)

Nästa vecka ska jag hämta hem en underbar liten tjej :) Hon ska vara sällskap till min hane (och mig också såklart) och de ska då dela bur. Kaninerna kommer bo inomhus i en trevåningsbur och vara lös i huset mycket så jag tro inte det kommer vara "platsbrist" eller så. Jag kastrerade Milo (hanen) i början av förra sommaren så han har varit kastrerad i lite över ett år. Innan jag kastrerade honom fick han bli pappa.

Så till min fråga: Kommer hans "lust" att sätta på honan finnas kvar? Och i så fall, är det skadligt för henne på något sätt då hon är så pass ung? (hon är född 8 aug) ^^

Fridaaaa
1

Du bör inte sätta ihop honan med hanen förrän hon är minst 4 månader gammal helst, pga att om de tjabbar/slåss har hon större chans att försvara sig, hunnit växa på sig och så.
Så man bör vänta.

Han kommer förmodligen para henne med i början för att visa dominans osv. Därför bör hon blir minst 4 månader så hon kan säga ifrån bättre och så om det behövs.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
1

Ja, ibland kan en viss lust finnas kvar. Det sitter i hjärnan på dem ;) Min kastrerade hane var tänd på min hona ett tag när jag satte ihop dem men han har lugnat ner sig nu, hehe 

Och som Frida sa, vänta tills honan är lite äldre innan du släpper ihop dem.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Mida
0

Ok, tack för svar! :)

bustjejen
0

Det där med ridandet är ju ett dominansbeteende också. Sigge som är kastrerad sen 1,5 år tillbaka kan rida på sin burkompis ibland, dock inte ofta, kanske någon gång/månad vad jag ser. Det har han gjort oavsett om han har bott med Hane eller Hona?, och det är i väldigt korta sekvenser. Jag tror det är mest för att visa att han är "bossen i buren".