Ljudlös aktivering
Som rubriken lyder, finns det någon ljudlös aktivering för nattpigga kaniner? Jag har Zelma i sovrummet just nu bara för att jag ska kunna stänga in henne så att inte katterna retar henne vilket de älskar o göra. Hon har varit så lugn och snäll sedan jag fick hem henne. Men nu när hon blivit tryggare och säkrare (Blev inte väl behandlad hos förra ägaren så hon gillar inte o bli ompysslad) så har hon börjat ta för sig. Först började hon äta upp toaletten. Hon satt och gnagde på den konstant tills jag till slut tog bort den. Nu har hon flugit på huset. Hon hade ett vanligt plasthus som följde med buren först men bytte ut det mot ett i trä istället för att hon inte skulle få i sig så mycket plast. Men såklart hjälpte ju inte det mot gnagandet.
Hon får ju självklart grenar och annat och gnaga på men det är just det här med att det låter så mycket när jag vill sova. Jag tänkte på aktiveringsboll först men hon är redan lite överviktig så mer mat bör hon inte få. Pelletset hon äter är dessutom för stort för o komma i bollen. Och skulle det gå så skulle hon nog bara kasta rundor den i buren och föra ännu mer väsen.
Några tips?? Jag vill ju inte att hon är utan hus i buren och har haft dåligt samvete två nätter nu när jag blivit tvungen att ta bort det. 3 timmars sömn innan jobb är inte kul :)
Så lite bra tips? hade varit fint :P
http://pillasddv.weebly.com/
Öronproppar tror jag löser dina problem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Öronproppar gör ju så att man kan sova, men kaninen blir ju inte mer understimulerad av det! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Du kanske kan aktivera henne mer på kvällarna? Så började jag göra med min hona, och det verkade funka. Annars tror jag det kan funka om du bara ger henne lite tid också, om ett tag inser hon kanske att det inte var så himla kul att gnaga på huset. :-) Min slutade efter 1-2 VÄLDIGT jobbiga och sömnlösa veckor…
låter uttråkad. Lägg i en hög med gamla handdukar som hon kan gräva i ? enda problemet med de är om hon börjar käka på dem.
Sätt öronproppar i öronen och sov vidare. Jag hade samma problem med min ena kanin och upptäckte att ignorera var det enda som fungerade. Efter ett par veckor insåg hon att hennes oväsen inte gav något ;)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Akkio gnagde galler nästan 24/7 bara man slutade kolla på honom.
Så ett tips? är att ge henne sin pellets och mat på kvällen precis innan du lägger dig och sen släcka lampan och sånt och vara helt tyst
Annat är väl att varje gång hon gnagar på sånt som inte är pinnar att lägga filt över buren och ta bort när hon slutat äta på hus och sånt
//Joanna
Öronproppar är inget alternativ då jag inte hör när klockan ringer. Aktivera försöker jag göra men hon är så skygg fortfarande och sitter helst bara på sin matta eller i toaletten när hon är ute. Inget hon verkar bli trött av direkt. Mat innan jag lägger mig har jag med provat men eftersom hon får så lite så tar den slut så snabbt och då är det kul o väsnas ;)
Som ni säger, hon kanske tröttnar snart *hoppas*. Hon får gärna gnaga och hålla på efter att jag somnat, sover så djupt att jag inte hör någonting alls. (Min bror har gjort inbrott två gånger utan att jag vaknat??) Men det är just när jag ligger där och försöker somna som det är jobbigt med ljudet :P
http://pillasddv.weebly.com/