Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 10801 ggr
ozugan
0

Metacam dosering

Hej! Jag är ny här så jag har inte lärt mig alla "funktioner" ännu, men hur som helst. Jag har en lejonhuvad kanin som bor ute. Han började en dag halta på sitt vänstra bakben, efter några dagar så gick det över och han blev helt normal igen och kunde springa precis som vanligt. Efter några månader började han halta igen, jag avvaktade för att se ifall det skulle gå över men det fortsatte så vi tog honom till veterinären. Det visade sig att han hade fått en ledskada och att skelettet hade blivit försvagat. Så han gav mig en medicin som heter Metacam, så min fråga är har någon gett Metacam till sin kanin? Hur reagerade kaninen? Veterinären sa att han kunde få diarré av medicinen, och att jag då skulle avbryta behandlingen. Men finns det något mer man kan göra så att lillen blir bra i magen igen? Vill gärna veta i förväg innan behandlingen.

Trasdockaa
0

Metacam är toppen som smärtlindring :) När jag gett det ger jag först metacam och sedan critical care, så att magen får lite extra hjälp :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

EmelieSofia
0

Min hund blev riktigt dålig av metacam, alltså, så dåligt att han skulle gå och gömma sig för att dö. Vissa djur tål inte NSAID så bra alls så var väldigt uppmärksam på hur kaniner mår. Det kan ta ett par dagar innan den blir dålig.

Om kaninen tål det så är det ett riktigt bra medel. Vet många artroshundar som lever ett helt normalt liv tack vare detta.

Nouvel
0

Skrev veterinären ut medicin utan att skriva dosering? :S Dosen är lite olika beroende på hur mycket din kanin väger.

ozugan
0

Vart kan man köpa critical care? Djurbutik? Herregud vad hemskt! :( ja, jag ska vara uppmärksam på hur han mår. Hoppas att han klarar av medicinen för jag vill inte att han ska ha ont mera. Jo, han sa hur mycket jag skulle ge.

Fridaaaa
0

#4 Djuraffärer brukar inte ha det. Veterinärer brukar ha det 🙂
Och gnagarboden.se men tar ju ett tag att få hem, så bättre att köpa hos veterinären 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IdaL
0

#4 Grizzly Zoo brukar ha Critical Care :)

Fridaaaa
0

#6 Jasså? Inte sett 😛 Men är sällan där så hehe Men är ju bra om de har det! 👍

IdaL
0

#7 Dom har i alla fall haft det när jag var där, var dock ganska länge sen 🤪 så kan inte garantera något bör ju poängteras!

Fridaaaa
0

#8 Ok 🙂

ozugan
0

#6 jag kollade just deras hemsida och jag hittade inget där iallafall men kanske finns i butik. 5# pappa jobbar så det är lite svårt för mig att få tag på critical care idag. Men jag läste på Roslagstull djurkliniks hemsida att man kunde krossa pellets och blanda med vatten eller något sådant? Har någon provat göra det?

Fridaaaa
2

#10 Det hjälper inte för magens skull. De behöver fibrena, som finns i höet eller då CC.

Trasdockaa
0

#11 + att CC innehåller probiotika, bra magtarmbakterier som bättrar på magsmältningen :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

ozugan
0

#11 Okej men då vet jag det! Just nu äter han som vanligt, har inte sett några konstigheter. Han verkar må bra i övrigt också och jag har gett Metacam i tre dagar nu.

[Gloriosa]
0

Jag fick fibreplex för att hjälpa magen vid medicin användning:) preplex (prebotik) " en probiotik tillskott som främjar normal matsmältningsfunktion. Fibreplex är en hög koncentrerad, naturligt morotsmaksatt pasta som är speciellt bra för att snabbt balansera tarmfunktionen. Innehåller extra fiber."

[Gloriosa]
0

Här finns den: http://www.healthypet.se/produkter-veterinaer/fibre-plex http://vetzoo.se/fibreplex Har gett min kanin det då veterinärer rekommendera den för hon får medicin nu i några dagar:)

ozugan
0

#15 tack! Jag ska kolla. Han mår bra just nu, fortfarande inga konstigheter men tack för ditt råd! Ska åka och köpa critical care så fort jag ser att han börjar må dåligt. Han äter som han ska och det har gått 4 dagar. Dock ser jag inga förändringar på benet… Dvs. Han haltar fortfarande och vågar inte sätta ner foten. Någon som vet när det "börjar" bli bättre?

Fridaaaa
1

#16 CC är bra att ha hemma ändå ifall man behöver akut stödmata eller liknande 🙂

ozugan
0

Nu har jag gett Metacam i en vecka men jag ser fortfarande ingen förändring. Varför händer inget? Han mår bra också, äter som vanligt och han har inte fått diarré eller så. Men inte minsta lilla förändring på benet. Han ser fortfarande ut att ha ont. Så fort han sätter ner foten så tar han upp den igen. Blir ledsen… :(

IdaL
0

#18 Har du ringt och pratat med veterinären? Svårt för oss att göra någon bedömning eftersom vi varken sett eller kännt på benet :/

Northernlights KU
0

#18 Tråkigt att han inte blir bättre 😕Jag gav Metacam till en av mina kaniner i somras som troligtvis hade ryggproblem. Metacamen hade ingen effekt på honom heller, så det slutade tyvärr med avlivning för hans del då ryggproblemen orsakade en förlamning i bakdelen. Så dessvärre hjälper det inte alltid med Metacam, eller någon behandling över huvudtaget.

Om du inte märker någon som helst förbättring på din kanin tycker jag att du ska ringa veterinären igen och förklara läget, så kanske veterinären kan råda dig till något. Kanske behöver veterinären titta på kaninen igen, testa någon annan medicin/behandling, eller i värsta fall konstatera att det inte finns mer att göra.

Men jag håller givetvis alla tummar för att din lilla nin blir av med sin smärta och får leva vidare. Lycka till! 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta