Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 838 ggr
tussen12
0

Kull i vinter?

Hur är det att ha kull mitt i vinter? Lagom till julafton. Jag planerar ev Att ta en kull i vinter men är inte säker alls på detta. Dels för att om en unge hamnar utanför boet så är det ju kört ganska så fort. Men också för att öronen på dvärgvädur lägger sig dåligt då? Eller är det bara en myt? Kom gärna med era tankar och förslag!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

claravincent
0

Vilka ska du para isåfall? :)

tussen12
0

Tequila och så ska jag låna hane isåfall :)

tlover
0

Gottisar ska då i alla fall kunna ta kull i 30 minus 🙂(men hur det är med andra raser har jag ingen aning om) problemet blir väl att kaniner är nog mer svårsåld på vintern, fast ska du tex spara alla ungar eller redan har alla tingade så blir väl det inget problem

l'm back

[RC1393]
0

Ja, en dvärgvädur som föds eller jättetidigt på året får ofta dålig öronställning. Se i länken, denna kille är född 1 oktober. Tack vare det har han lyckligtvis öron som ligger en stund om man masserar ned dem, därför lyckades han gå igenom på utställning men det är inget önskvärt.

http://knaftens.weebly.com/hissjoumls-love-like-this.html

EllenWe
0

Jag ska köpa en dvv hona som har dålig öronställning, hon är född i januari. Kan det ha påverkat hennes öronställning?

tussen12
0

Ungarna blir ju till hoppning isåfall så öronen kanske inte spelar jätte stor roll endå, men hur exakt svårsålda är kaniner på vinter? Det är väl olika i olika län kanske ;)

PrinzeZz
1

#6 rent allmänt tycker jag kaniner är rätt svårsålda på vintern. Inom hoppningen skulle jag säga att det beror mer på föräldrardjuren än säsong, även om det givetvis är lite lättare att sälja på sommaren/våren.

Se till att avla på föräldrar som är rejält uppklassade så kan det nog gå.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

zezagena
0

I Norrland får de ju kullar i -20 o går ju oftast bra. Tänker ev själv ta en kull med i höst, men honan flyttat in fär säkerhetskull o för optimal öronläggning, bor  Sthlm 😉