Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 820 ggr
Rebornbabyn
1

Lyfta kanin

Hej! Min kanin är 3 år. Tyvärr har vi ej hållit med honom så mycket.

Vi har nu skaffat en ny bur & en stor Hage så vi tänkte börja om "på nytt".

Men nu till problemet: han hatar att bli lyft och att sitta i famnen.

Det går jättebra att klappa honom, det har han inget emot alls.

När han är i hagen då jag försöker lyfta honom sprattlar han bara och springer in i buren igen. Det är omöjligt att ha honom i knäet för han vill bara sitta och äta gräs. Pga av detta kan vi inte klippa klorna! Vi kan ju inte åka till veterinären varje gång (det blir ju för dyrt).

+ Är jag inte riktigt säker på hur man ska lyfta dem. I nacksinnet tycker han bara är obehagligt.

//11 årig tjej

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

tlover
0

När vi lyfter överifrån stryker vi kaninen på huvudet längre och längre bak tills vi kommer till "skulderbladen/frambenen" då tar vi ett grepp där skjuter in andra handen bakifrån under rumpan/bakbenen och lyfter. Kan man så kan man istället ta under framtassarna istället för över skuldrorna (vanliga om vi tar från sidan).

Lite beroende på situation så kan det bli lite andra varianter av samma men sätt vi inte lyfter på är, i öronen, i nackskinnet och under magen/revbenen (vissa kan ske i undantagsfall om tex en kanin har rymt).

Man ska försöka vara lugnt, hålla stadigt men inte för hårt (Håller man för löst kan vissa kaniner rusa iväg, men jag tror dom känner sig lugna av att sitta stadigt men inte hårt)

l'm back

Rebornbabyn
0

#1 Tack så mycket. Kan du inte lägga in en video så jag förstår lättare?

juliafrojd
0

Jag kan försöka fixa en video :P

HelenaBuhr
0

Kom ihåg att kaniner som blir nedsläppta så fort de sprattlar tror att det hjälper att sprattla och att det är ett sätt att komma ner, så om han bara sprattlar lite, släpp inte ner honom direkt 😉

Rebornbabyn
0

#4 Jag vet men jag kan inte. Vet ej hur jag ska lyfta!

HelenaBuhr
1

#5 Du kan sätta dig i jämn höjd med honom så han inte blir skrämd och låta honom sniffa på dig, sen sätter du ena handen under bröstkorgen på honom och andra under baken och så sätter du honom mot dig. Kom ihåg att göra allt i en rörelse och ganska snabbt så han inte riktigt hinner reagera och börja sprattla. Men om #1 lägger upp en video är dt ju bra! 🙂

tlover
0

Vi har ingen kamera som har video (och har ingen aning om hur man skulle kunna lägga upp den om jag hade haft) så det kan inte bli en video från mitt håll, kanske #3 kan istället

l'm back

Inteensusning
0

Jag brukar ha pekfingret mellan min kanins framben samt en stadig hand runt baken på honom. :)

tesushie
0

läs om hur man lyfter på typ kaninmagazinet eller be nån visa en bild på hur de lyfter

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

taxidriver142
3

Min kanin gillar heller inte att bli upplyft, så jag lyfter bara upp honom i nödfall. För det är ju bra om man kan klippa klorna på egen hand.