Rädd kanin
Jag och min familj adopterade en kanin från ett omplaceringshem för ca. 2mån sedan. Vi var beredda på att kaninen skulle vara skygg och det va hon också. Nu kan man klappa henne på huvudet men det är det ända. Jag har försökt att lyfta upp henne men då sprattlar och piper hon. Idag satt vi på henne selen och då va hon bara rädd och stampade och sprang i sick sack. Hur ska man träna henne för att hon ska lära sig att människor inte är farliga?
man ska låta kaninen ta sin tid att vänja sig vid omgivningen, låta den komma fram till er och inte tvärtom, inte vara för på då de kan skrämma den. Placera buren på ett tyst och lugnt ställe. Om den ska vara lös så sitt tyst & stilla och t.ex läs på golvet så kan hon självmant komma fram och nosa sen så småningom borde hon börja bli bekväm med er, ett extra + är nog om ni har någon salladsbit och ge när hon närmar sig er.
Flitigt använd av skribenten på just omplaceringskaniner, fungerat väl för henne och på den omplaceringen jag har testat på.
Tack så mycket!
Om hon piper kan hon ha ont också, de kaniner jag varit med om piper verkligen inte i onödan
//Joanna
min hane brukar pipa när han blir "rädd" eller är grinig så behöver inte vara att de alltid har ont.
Skrev "kan ha ont"
//Joanna
sitt i kaninens Hage eller ha handen inne i dens bur och sitt stilla. Kaninen kommer sedan komma fram till din hand och sniffa på den, då ska du fortfarande vara stilla men avslappnad. Gör detta varje dag. Mata den ur handen istället för matskålen. om kaninen kommer fram till dig i hagen så ska du belöna den med en godisbit.
Lycka till. Orkade inte skriva så mycket men här är några tips? iallafall 🙂
Frida
Tack alla. Vi har tagit hand om omplacerings kaniner flera gånger och deras rädsla brukar avta efter några månader. Men den hör honan är verkligen rädd av sig! Jag går och undrar va hennes förra familj gjorde med henne
Hej!
De kaniner jag haft har alla varit omplaceringskaniner, och ett tips? är att inte lyfta upp kaninen och inte heller sätta i sele förrän du fått kaninens förtroende, eftersom detta kan spä på rädslan. Den kanske till exempel aldrig har varit i sele tidigare, och då kan det bli riktigt skrämmande för den. Och som flera redan påpekat så är det bäst att inte vara för "på" kaninen. Låt den få göra sig "hemmastadd" i sin egen takt :)