Pälsvård
Hej!
Jag har en dvärgvädur viltgrå mantlad 1år gammal, som väger 1,6kg och som verkar ha svårt att hålla sig ren i baken. Blir spår av avföringen där och små tovor. Vi försöker tvätta och har dragit ned på pellets så han inte ska vara överviktig och ha svårt att hålla sig ren, men det verkar inte hjälpa. Finns det något annat sätt än att klippa pälsen vid ändtarmsöppningen eller begränsa färska grönsaker till honom. Tycker inte han får så stor mängd färska grönsaker, han dricker rikligt med vatten från flaskan.
Vi borstar honom, men är svårt på magen då han sprattlar och vänder sig direkt.
Har ni några tips??
Jag har samma problem med min hermelinkanin. Jag tror han har svårt att hålla sig ren för att han väger lite för mycket. Jag brukar lösa problemet med att spola upp lite ljummet vatten i handfatet och sen sätta ner honom där så att vattnet når upp över bakdelen. Efter ett par minuter löser bajset upp sig, sen torkar jag honom noggrant med en handduk.
Min hermelinhane kan också vara dålig på att hålla sig ren vid rumpan, han normalviktigt så tror de inte beror på de. Brukar blöta bomull med ljummet vatten och gnugga bort där de är som värst.
De är nog mest maten som gör så de får kletigt bajs som sedan kletas fast i pälsen, min är överkänslig mot allt så jag ger väldigt lite med grönsaker och frukt till honom, endast en liten mängd 1-2 gånger i veckan ungefär.
Vad har du för pellets och hur mycket ger du? Byta pellets eller ta bort det helt skulle kunna vara ett alternativ för att se om det blir någon skillnad.
och vad ger du för grönsaker?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
FRÅGOR
Vad får han för pellets och grönsaker samt i hur stor mängd per dag?
Är avföringen lös och kletig?
Vilket hö äter han och i hur stor mängd per dag?
Hur ser själva hålet ut? Är det rött, irriterat, svullet, sitter det avföring?
Är det dag- eller nattavföringen som kladdar ner pälsen?
ÅTGÄRDA ORSAK
Du bör prova dig fram och försöka att se till hans näringsbehov men också så att dagbajset blir torra kulor.
SKÖTSEL
Avföring är, i alla fall hos de flesta arter, något frätande så du har gjort helt rätt i att tvätta honom i rumpan. Jag skulle rekommendera att fortsätta tvätta honom i rumpan tills hans avföring är som den ska igen eller då han klarar av att tvätta sig själv.
VIKT
Bra mat och så mycket Motion som möjligt är det bästa. Se över vilka grönsaker du ger, t.ex. är vissa salladssorter bättre än andra.
PÄLSVÅRD
Jag skulle klippa ner pälsen i rumpan något och försöka få den ordentligt ren om möjligt. Sedan så rekommenderar jag en mindre karda då det är lättare att komma åt under magen då. Om det går kan du prova detta:
Person 1: Sitt med benen isär och med kaninen framför dig. Kaninens mage ska vara vänd ifrån dig och den ska sitta på rumpan/baktassarna. Med ena armen håller du upp och stödjer kaninens framkropp och med andra kan du lugnande klappa på ett ställe kaninen tycker om. Försök att sitta såhär tills kaninen känner sig trygg med det.
Person 2: Klappa på sidan av kaninen och ner mot magen tills kaninen är van vid det. Byt försiktigt ut handen mot en liten karda och kamma.
Hej!
Tack för era svar.
Det han har idagsläget är små smarta strimmor av avföringen i rumpan, ingen rodnad vid öppningen.
Han får 2msk av blandning mellan Edel pellets(köpt på Gnagarboden.se) och Rabbit Royal. Edel hade uppfödaren åt sina kaniner. Jag planerar att bara övergå till pellets när RR håller på ta slut.
Hö har vi från XL-zoo och det luktar gott och han äter mer hö än han någonsin gjort.
Färska grönsaker har vi slutat med för tillfället förut fick han det på kvällen.
Avföringen dagtid tycker jag verkar torr så det är nog blindavföringen som måste ha varit problemet tror jag.
Hur ska man våga klippa i pälsen? Är rädd att klippa i huden, svårt att känna skillnad, och pungkulorna efter kastreringen som "lösa".
Brukar dvärgvädur ha mycket päls, han har ju sin rastavla så han ska vara renrasig.
#5 Okej, det är ett bra tecken att han inte är irriterad i rumpan. Fortsätt hjälpa till att tvätta rent vid hålet. :)
De två pelletssorterna du använder kompletterar varandra jättebra så dem tror jag inte att det är något fel på.
Okej, har ni slutat med dem tvärt? Finns det något samband mellan det och lös avföring?
Äter han upp all blindavföring? Har du sett när han bajsar samt äter den?
Tar du hjälp av någon kan ni samarbeta och klippa försiktigt lite grand. Det behöver ju inte bli jättekort men lite grand för att få bort det värsta kanske.
Djuraffärer har sällan renrasiga men hos en uppfödare bör det vara så, även om det självklart beror helt på hur seriös eller ärlig uppfödaren är. Har du en bild på kaninen och en bild på rumpan så vi kan få se?
Du skulle kunna, även om det låter lite äckligt, kika igenom bajset lite. Du kan ta på dig en plasthandske och göra det. Då ser du om det ser ut som det ska samt om det skulle vara någon parasit i.
Hej ! Fodret har han haft en lång tid tillbaka så där är det inget nytt som tillkommit/försvunnit. Dock kanske jag upplever att sista RR fodret känns som det är mer "fuktigt/fett" mer havregrynsgröt och sed. Undrar om jag ska gå över mer till bara Edel pellets. Behöver jag trappa ut RR också då det är 1msk x 2? Avföringen ser mörk ut, han lämnar en del blindavföring kvar i toan, finns avföring där man ser lite päls mellan pluttarna. Jag tror inte han kanske äter upp all blindavföring. Han är renrasig och köpt direkt av uppfödaren. Vi tvättade av honom i helgen och försökte klippa pälsen. Kan försöka fota nästa gång. Kan avföringen bli mer klibbig av pälsen som han slickar i sig?
#7 Okej. Det är en ganska liten mängd men jag skulle trappa ner under några dagar i alla fall om det är möjligt? :) It is better to be safe than sorry!
Okej, men det är ingen päls i pluttarna va? Utan bara runt om? Det kan annars vara att han slickar i sig lös päls som åker genom tarmsystemet. Brukar han tappa mycket päls?
Jag skulle "spara" blindavföringen som är helt ny och lägga vid pelletsen så kanske han äter upp den.
Okej. Ja även om det bara är lite grand kan det ju underlätta för honom. :) Ja försök att fota så blir det lättare att se. Lycka till!
Det kan var som pälstråd mellan avförings pluttarna. Han fäller mycket päls.
Det kanske är slem ifrån tarmarna som gör att han blir lite kladdig i pälsen?
Då kanske jag ska introducera tillbaka färska grönsaker så han får lite vitaminer i sig? eller är det en björntjänst?
Jag ska försöka fota så blir det tydligare.
Tack för allt stöd!!!
Vid känslig mage är det oftast bäst att bara ha hö och vatten samt sina pellets eftersom de kan bli dåliga i magen om man slutar tvärt. Det kan även ge dålig mage om man övergöder dem.
Försök hålla utfodringen så stabil som möjligt. :)
Du kan även undvika temperaturskillnader (flytta in och ut o.s.v.) och att undvika att stressa kaninen, t.ex. med onödiga resor eller med personer den inte träffat förr.
Kolla så att han dricker ordentligt. :)
Idag friserade jag min kanins rumpa lite grand. Det hade fastnat en bajsplutt i pälsen som var svår att kamma bort så då klippte jag försiktigt bort den. Så det är absolut inget farligt om man är försiktig. :)
Okej. Kamma honom ofta så att han inte slickar i sig för mycket päls när han tvättar sig. :) Det finns borstar på biltema som är jättemjuka och sköna eller bara att klappa med handen och fånga upp lite päls underlättar nog för honom!
Sin egen blindavföring äter han inte i skålen. Han vistas inomhus hela tiden, enda värmeskillnaden är när det är soligt och solen skiner på huset så blir det varmare inomhus i rummet där han bor, men det är tillfälligt. Dricker vatten gör han rikligt. Försöker borsta pälsen han har tappat nästan allt uppe på kroppen och gränsen går lite ovanför "golvet" några centimeter upp, på magen fäller han inte direkt. Ska försöka få över fotbollen från mobilen. Är tacksam för hjälpen med era svar.
Har sett nu att delbara är blindavföringen som är kladdig. Han äter upp all den, men gör sig inte ren i pälsen. Ska börja ge honom vitamin tillskott. Hjälper diarré dropparna? Vanliga avföringen är hård och inte kladdig. Han får inga färska grönsaker längre. Kan han bli stressad av att vara ute och springa för länge så han blir trött och påverkad?
Nu har han bytt sovplats till toaletten också….