Springa fritt?
Jag har haft Micke i ungefär tre år nu och han har varit lika skygg sedan start, även om det är bättre nu (ganska mycket bättre). Men han hatar fortfarande att gå i koppel, men älskar att springa. Flera gånger har han på ett eller annat sätt lyckats rymma. När han rymmer tar han sig en liten tripp, aldrig ens utanför trädgården, som är ganska stor så vi bor utanför stan. Då när han rymmer är det enda att göra att öppna dörren till hans Hage och vänta, för när han blir hungrig har han hoppat in varenda gång.
Härom veckan pratade pappa med mig och frågade om jag verkligen hade samma intresse för att sköta om Micke som i början, jag var elva då, nu är jag fjorton. Så jag ljög inte. Jag sa att 'nej det har jag inte'. Jag orkar inte streta på honom selen och "gå ut och gå" (det enda han gör på våra promenader är att springa runt buren.
Men jag känner Micke, och han skulle aldrig trivas i en högljud barnfamilj som vill gosa och hoppa hinder med honom. Micke vill ut och springa ömsom bo i sin Hage.
Så min fråga till er som orkat läsa denna texten är att om ni var jag, skulle ni ta risken att låta Micke leva det liv han trivs med och släppa ut honom? Finns det någon som släpper ut sin kanin då och då? Jag hoppas att jag inte framstår som om jag inte älskar min kanin, för det gör jag verkligen och jag vill att han ska ha det bra.
Tack på förhand!
Du menar låta honom springa lös utan koppel lite då och då ?
Mina kaniner låter jag springa lösa utomhus då jag är lat och inte is gå i två omgångar och ena kaniner sitter mest still medan den andra springer som en gasell + blir båda lite halvt stressade när någon klampar efter dem, så de får springa fritt men de lämnar aldrig gården och går att fånga in.
Så de går att ha sina kaniner lösa men jag hade inte låtit dom vara lösa utan uppsyn utan bara när ja är med.
Haha, ja det menade jag ;) Ja, jag har honom alltid under uppsyn när jag märkt att han sprungit lös på tomten, och springer han inte in själv går det att leda in honom i hagen.