Problem med avelsdjur!
Jag hade tänkt börja lite med uppfödning men har några frågor som jag måste ha besvarat innan jag börjar :)
1, Jag har en 1 årig Löwen hane och kaninen jag tänkte para med är en 8 - 9 månaders Dvärgvädur.
2, Jag har låtit de träffas när de är ute i sele men då blir Lippo (hanen) aggresiv och börjar attakera Molly (honan).
3, Jag har även hört att honan ska vara större än hanen pga att om ungarna får pappans gener och om det blir en 6 - 10 ungar i honans mage så kan det väl bli väldigt komplicerande vid födseln. Ska jag para dom eller är det stor risk att honan i värsta fall dör?
Tacksam för alla svar / Cassandra

Det där om risken vet jag inte. Men jag vill gärna fråga:
1. Varför tar du kull/kullar?
2. Vet du kaninernas bakrund?
3. Har du all tid/plats/pengar/kunskap som behövs?
Hoppas du vill svara, :)
Vad roligt med uppfödning, men det låter ju inte bra att du ska använda en agressiv hane i Avel, kanske är det bättre att hitta en med bättre temperament?
Storleken på honan spelar inte så stor roll om det inte är stor skillnad mellan kaninerna (tex. BJ + Dvv) Ungarna anpassas efter honan. Det finns alltid risker med att para kaniner och i ditt fall är inte kaninerna så olika stora så det borde inte vara något problem, men man kan ju aldrig veta säkert hur det ska gå.
Lycka till ^^

sedan ska du ha i åtanke vad du vill med kullen, det du får ut av att para en löwen med en dvärgvädur är enkelmanade ungar med harliknande öron som tappar manen när de blir vuxna, är hanen enkelmanad blir det ingen man alls på ungarna

#1 Okej :)
1. Först och främst så köpte jag ju Lippo eftersom jag så gärna ville ha ett djur och sen så har jag köpt Molly, men jag tror jag skulle vilja ta en kull för att jag dels vill ha en avkomma från Lippo om du föstår vad jag menar ;) Och sen att jag hemskt gärna vill sköta om fler djur! :)
2. Lippos bakrund vet jag men Mollys inte helt 100.
3. Tid/Plats/pengar= Ja. Jag hoppas väl att jag har all kunskap eller så mycket som behövs. Och om jag visste att jag inte skulle klara av det så skulle jag absolut inte börja med uppfödning heller :) Och om det visar sig inte funka så slutar jag direkt.
Hoppas det var svar på dina frågor ^^

# 2 Men det som är konstigt är att han hur gullig som helst mot människor :S Okej! Tack så hemskt mycket så om det skulle visa sig att han blir "mindre" aggresiv och är parningsvillig så skulle det inte vara något problem?

Är du säker på Lippo är en hane? Och att Molly är en hona? Är de två av samma kön börjar dom bråka för det.

Lippo vet jag :) Mollys förra ägare sa att det var till 100% en hona så jag antar det ^^

Kolla Molly mellan benen, finns de små kulor där tro? Är den 8-9 mån har den sådana och det är alltid bra att kolla.
------------------------------------------------------
**Nu till frågorna:
**
1, Jag har en 1 årig Löwen hane och kaninen jag tänkte para med är en 8 - 9 månaders Dvärgvädur.
Svar: Vad för planer har du för ungarna? Kommer du själv behålla alla eller har du folk som redan bestämt sig för att köpa en? Det är inte kul att sitta med jätte många ungar som man inte kan få sålt
2, Jag har låtit de träffas när de är ute i sele men då blir Lippo (hanen) aggresiv och börjar attackera Molly (honan).
Svar: Somsagt titta mellan benen och se vad det kan vara. Det kan i övrigt annars vara att Lippo bara tycker Molly luktar konstigt. Ett tips? är att ha burarna bredvid varandra så dom kan lukta och titta på varandra, innan man ska sätta ihop dem.
3, Jag har även hört att honan ska vara större än hanen pga att om ungarna får pappans gener och om det blir en 6 - 10 ungar i honans mage så kan det väl bli väldigt komplicerande vid födseln. Ska jag para dom eller är det stor risk att honan i värsta fall dör?
Svar: Det är inte sant! Samma risk på alla kullar, det är en otrolig risk Att ta en kull på sin hona. Man ska verkligen tänka igenom på vad man gör. Men en större hane på en mindre hona är ingen fara. Hanen och honans gener delas exakt lika. man kan även räkna ut den totala vikten som de får när dom är vuxna genom att plusa ihop föräldrarnas vikter och sen dela det med två.
Lycka till med din framtida kull och tveka inte att fråga här igen, eller mejla mig: Ellinorkrogh@hotmail.com
Mvh
Ellinor Krogh

Okej tack så mycket för svaren :)

"#41. Först och främst så köpte jag ju Lippo eftersom jag så gärna ville ha ett djur och sen så har jag köpt Molly, men jag tror jag skulle vilja ta en kull för att jag dels vill ha en avkomma från Lippo om du föstår vad jag menar ;) Och sen att jag hemskt gärna vill sköta om fler djur! :) "
Alltså, du vill bara ta en kull för att få avkommor på Lippo? Om du vill sköta mer så finns det massor med kaniner som behöver nytt hem

#10 Usch jag tycker det är svårt att förklara men dels för att jag vill ha en avkomma från Lippo ja :)
Ja det vet jag, skulle inte ha något emot att köpa fler vuxna eller ungar men det jag tänkte mig var ju uppfödning så :) Men är ju inte helt säker på om jag ska göra det över huvud taget så..