Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 773 ggr
Jessicaskåne
0

tvätta kaninen?

Hej! jag vet att det inte är speciellt bra att tvätta en kanins päls eftersom att man då tar bort fetter och sådant som dom har för att hålla pälsen ren.
men om jag måste för att pälsen har blivit helt nerkissad & sådant. vad ska jag isåfall använda mig av? kan man köpa katt/hund schampoo i mataffären eller det är viktigt att det är riktigt kaninschampoo? känner att det är lite akut då hon inte luktar så gott.. 
och såklart ska jag inte duscha hela kaninen utan bara baktassar och pälsen runt rumpa och så! 
Hade bara en fleecefilt i buren och därav blev det väldigt mycket kiss & bajs som har kladdat sig och nu sitter i pälsen! stackare..
så mina föräldrara är iväg och ska köpa spån just nu så jag ska ju såklart städa buren och fylla den med spån och "åtgärda problemet" så att det inte blir så igen, utan det är bara nu idag som jag behöver en lite tvätt på henne!
köpte henne igår, så vill inte heller att hon ska bli helt stressad av detta.. måste bara tillägga att hon annars är ganska trygg och framåt och är redan nyfiken på allt och trivs i sin bur, så det känns bra i övrigt! men gillar ändå inte onödig stress såklart! 
tacksam för tips? och ideeer! :)

Honestly that never happened, Lying is your favorite passion.
GG WP

[_annaH]
0

Tvättade själv min ena kanin igår då han blev deprimerad av att bo ute o inte se mig så ofta så han sluta ta hand om sig och var väldigt smutsig o nerkissad vud kön o mage. Tog hundscahmpo som jag har till mina hundar och sen föna jag han torr. Är absolut ingen fara o tvätta med schampo nån gång bara man inte gör det ofta och i onödan, utan endast i nödfall som nu :)

Jessicaskåne
0

#1 okej tack så mycket för svar! :)

GG WP

Nouvel
1

Min kanin hatar vatten, men jag har fått tvätta honom några gånger eftersom han också kissat ner pälsen. 

Veterinären tipsade om babyshampo, typ Barnängens parfymfria eller lite grönsåpa. 

Om hon är sprattlig när du ska tvätta henne, så kan det vara en god idé att vira en handduk kring henne, med rumpan och bakbenen fria. 

Min kanin ville gärna hoppa iväg efter tvätten, och för att hålla honom stilla när jag fönade så ställde jag en skål med pellets på golvet :)

Edit: Se till att hon sitter på en badhandduk när du fönar henne! Såg att du skrev att hon har fleecefilt i buren, det har min med, men om du inte får henne helt torr, så se till att hon har en badhandduk att sitta på i buren. Fleecefilt suger inte åt sig fukt lika bra som en bomullsduk. 

Lycka till!

Jessicaskåne
0

okej tack så mycket för alla tips?! :D

GG WP