Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 619 ggr
Missgrey
0

Rumsren kanin?

Hej!
Nu jag jag haft min första kanin i snart 2 månader. Det är verkligen roligt och jag är så glad för vår nya familjemedlem. Men det finns ju mycket jag behöver lära mig såklart :)

Min förhoppning är att Bosse ska få vara fri inomhus så mycket som möjligt och det går ganska bra. Problemet är att han vid 3 tillfällen har kissat en rejäl pöl när han är ute och skuttar. Dels i en fåtölj (som nu har blivit donerad till honom ;) och igår på en filt. Han är snart 5 månader, men eftersom det är en pöl känns det inte riktigt som en revirmarkering.

Nu behöver jag era tips? hur ni har gjort som har frigående kaniner inomhus? Går det att "pott-träna" på något bra sätt och kan man även träna kaniner att gå till "toaletten" för att bajsa eller är det något man bara får ha översyn med? (I buren är han väldigt renlig och gör alla sina behov på låda) Tack på förhand!

sarakaka
0

Nej precis som du tänkte så tänker jag också att det inte låter som revirmarkering utan mer som olyckor. :)

Försök att tvätta rent ordentligt om det händer igen så att han inte känner kisslukten och tänker att han ska gå på toa där. Och sedan att ha flera toaletter kanske. Finns billiga lådor på IKEA du kan använda som toaletter.

Och kanske att under tiden han är ute sätta honom på toaletten ibland och "påminna" honom. Om du lägger lite kissigt spån eller pluttar i så känner han igen på lukten att just ja, här går man på toa. :)

Sen så verkar det som om kaniner tycker om att kissa där det är mjukt och skönt så du kan skaffa en billig filt, t.ex. den från IKEA för 10 kr, och använda som skyddsfilt på ställen han ska vila på. :)

[Mi-rand-a]
0

Kan mycket väl vara revirmarkering men kaniner (speciellt hanar) gillar att kissa på mjuka saker så om ni inte tänkt kastrera honom så bör ni inte låta han komma upp i sängen och soffan. 

Hörn är ett populärt ställe att kissa på så sätt en toalätt i ett hörn sedan mat vatten bredvid och en höhäck ovanför kisslådan eller bara lägga höt i ena änden av kisslådan då kaniner kissar och oftast bajsar där de äter.

Missgrey
1

Tack för tipsen! Har nu gjort iordning en låda med toapellets i ett hörn. har lagt dit några "begagnade" pellets också, så hoppas jag att han förstår min hint. :) Jag hoppas att det funkar :)

Inteensusning
1

När jag köpte Igor så var han 6 månader och rumsren, det har bara hänt ett tvåtal olyckor. Men i dessa fall han han faktiskt skuttat till buren och funnit den stängd. Mitt eget fel alltså! Hoppas det går bra med din lilla bunis!