Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4244 ggr
ninen DH
0

Hö-hållare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror ni att dethär skulle funka som hållare till hö? (Bild) Jag är nämligen trött på att det blir hö i vattnet osv. Jag vet mycket väl att det finns höhäckar att köpa så ni behöver inte skriva det i komentarerna för det jag undrar är inte det utan om ni tror att denhär skulle bli bra med de mått som bilden visar och ni fåg gärna ge lite tips? om tex. Material, andra mått eller om ni har gjort något fiffigt som skulle kunna funka. Skicka isånnafall en bild på hö-hållaren;) Tar gärna emot ide'er.

ninen DH
0

Observera att på kortsidan är det utsågat som ett brett U så att kaninen kommer in. Ps. Jag tänkte mig inget tak (det syns inte på bilden)

natha-mjau
0

finns många olika sorters höhäckar :)
Jag tror det kan funka men att kaninen ändå kommer dra ut det från lådan och lägga det utanför.

ninen DH
0

#2 Ja, dom kanske drar ur det en del men det blir iallafall bättre… hoppas jag… Tror du att det blir problem om det är 2 dvärgvädurar som ska äta? (Tänker på storleken)

[Rabbitte]
0

Om det är två kaniner som ska äta ur samma låda/höhäck skulle jag göra den större. Kaniner som bor tillsammans äter gärna tillsammans, tänker så de båda får plats🙂 annars är det en fin idé!

Ninwe
0

Har du provat plastpåsehållare från Ikea? Eller räknar du det det till såna som man köper? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

ninen DH
0

#5 har sätt att man kan ha det men jag undrar om dom inte biter på plasten.? #4 det känns lite trångt men jag får det svårt med plats om jag har den större och först tänkte jag ha ett bredare U på den långsidan men då kanske allt hö åker ut… Jag vet inte….

[Rabbitte]
0

#6 Hur stor yta är det där du har/kan ha höhäcken?

ninen DH
0

#7 De har två våningar….110x60 ( Svart=upptagen plats. Grön=tja det skulle funka. Beige=går inte) På nedervåningen får den inte plats (Oj bilden blev upponer) :S

VildaVittra
0

Vad jag har gjort inne hos hönsen (de sprätter spånet omkring sig och det hamnar i vattnet) är att jag har satt vattnet uppe på en hylla. Voila, inget spån i vattnet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ninen DH
0

#10 hittade dom det i början?

VildaVittra
0

#10 Misstänker att du frågar mej. Ja, dom hittade det på direkten, dom är ju inte dummare än att de ser var jag fyller på vattnet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sunes
1

Som jag tipsade om i en annan tråd: frö/boll hållare till vildfåglar! Funkar fin fint här hemma :)

ninen DH
0

#12 Har du någon bild på hur dom ser ut så att jag vet var jag letar efter? :)

sfut
0

Brukar också ha vattenskålen på en hylla så slipper man skräp i vattnet :)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Sunes
0

Ja köpte min på granngården, så de borde finnas på deras hemsida! ( sitter inte vid en dator)

Fridaaaa
0

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/187044 sådan här har jag köpt till mina, de är bra. Då kan de inte hoppa i och fastna men ändå få i sig höet och så 🙂 Mina får i sån samt på burgolvet, så de kan välja ^^,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
0

Din ritning kan nog funka bra. De kan ju dra ut en del men samtidigt så är det väggar så att det inte flyger huller om buller.
Där emot så skulle du kunna göra den lite större så att de får plats om de vill äta samtidigt. :)

Jag har en toalåda med höhäcken (från IKEA) över. Det går att dra iväg hö men det blir nog lite klurigare tror jag, han har inte gjort det i alla fall. :)

ninen DH
1

#16 jätte bra höhäck och inte så dyr heller! #17 har sett ikea grej(eller vad det nu heter) XD biter din i plasten?

Fridaaaa
1

#18 Ja de är bra 🙂
IKEAs sådan hållare vågar inte jag ha. Rädd att de gnager på det samt hade varit tvungen att ha den på höjden istället, pga att jag inte vill riskera att de kryper in där 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
1

#18 Min kanin har inte gnagt på plasten nånting alls. :) Han har krupit in i den och sovit ett par gånger men då vände jag på den så att öppningen högst upp är mot burgallret så att han inte kan klättra in. ;) Den andra hållaren jag har som är i mitt rum utanför buren står upp. Inte märkt någon direkt skillnad. :)

Ninwe
1

Mina biter inte på plasten och jag har den på höjden,vilket funkar toppen! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Zabbio
0

Har också Ikeas plastpåse hållare: 2 st hos Kyndel, Kummin och Dill, 2st hos Spirea, Sotöra och Koriander, 1st. hos Rams och Dragon,  Sammanlagt 3 stycken i ungdjursburarna där det för  närvarande ine bor någon, men sammanlagt har varit runt 25 ungkaniner mellan 7-17 veckors ålder. Även i den tillfälliga buren och en på höjden i Koris egna bur, som dock inte använts så mycket. Änsålänge inte ett bitmärke :)

Det funkar bra att ha dem på höjden, men det har inte varit några problem när nyfikna ungar krupit in heller. ;)

Jag tror att din ide funkar helt ok, fast antagligen hoppar kaninerna in i den och använder den som toalett. Och drar ut hö.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.