Ögat rinner.
Min honas öga rinner och rinner. Det har runnit av och till i flera månader. Sen nu senaste månaden har det inte lagt av. Vi sköljer med koksalt och tvättar, då blir det bättre men sen blir det sämre igen. Vi ska boka tid hos veterinären men finns det något man kan göra själv?
Tacksam för svar :)
MVH Celina
Att ögon rinner kan även påverkas av tänderna, vad jag fått höra. Jag skulle nog bokat tid för att ta en hälsoundersökning. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Okej, hur då?
MVH Celina
Jag vet inte riktigt. Fick höra det då min förra hona hade samma problem. Men rinnande öga som kom och gick när det ville. Blev rekommenderad att åka och kolla tänderna på henne. Om du åker till en veterinär som är kunnig inom kaniner borde dem kunna se det eller inte. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Om det är en vädur så är det större risk att de får det problemet, då det avlats så ansiktet ska vara runt. Då kan tandrötterna gå upp vid ögonen och irritera, ring och fråga en veterinär innan du åker dit och prata med dom! Lycka till!
Putt
MVH Celina
#5 Nej inte vad jag vet men har det hållit på till och från rekommenderar jag att åka in. Mina hona har nu blivit ordentligt sjuk. Min hade med ett rinnande öga som rann lite men sen slutade det rinna men sen började det rinna igen till och från, var inte så allvarligt då. Sen en dag brast det ut och hon låg bara i sin bur och ögonen,nosen rann rejält och vi åkte in på akuten. Vet inte om ditt kommer bli allvarligare men det du beskriver liknar min kanins första symptom fast jag behövde ej tvätta runt ögat för det rann ej jätte mycket tills den dagen det brast ut.
http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/ogonen/ogonsjukdomar-kanin
Här står lite om olika orsaker :)
Hur har du toaletten? Många har sådana burar med bodel, och kaninerna verkar föredra dessa som toaletter. Blir det skitigt där inne kan kaninen reagera på det. Den kan även vara känslig mot spånet.
Men boka tid i alla fall och se vad de säger. Bäst o vara på den säkra sidan :)
http://pillasddv.weebly.com/
min franska vädur har problem med ögonen på våren och hösten och vi misstänker att det är något speciellt i luften då som irriterar extra (det och det faktum att hon är vädur). Vi var in till veterinären två gånger varav första gången fick vi speciell medicin utskriven för henne att ta och andra gången blev vi tipsade om en medicin vi skrev ut från apoteket som vi nu ska fortsätta med :)