tvinga lyfta honom?
Jag försöker träna min kanin på att bli lyft, jag började smått som att bara hålla honom runt magen, sen lyfta uppåt en cm osv… Men det ledde ingenstans för så fort jag skulle lyfta på riktigt sprattlade han och sprang iväg!
I alla fall nu lyfter jag honom bara fast han inte vill när jag vill ha honom i soffan till exempel, men efter det blir han jätterädd för mej och jag får inte ens klappa honom utan att han springer iväg.
Så ska jag sluta lyfta honom?
egobitch_ @ instagram
Vissa kaniner tycker inte alls om att bli lyfta… Och för min egen del så lyfter jag inte mina kaniner mer än nödvändigt, alltså bara vid kloklippning, pälsklippning o sånt. Om du vill ha upp kaninen i soffan, varför inte försöka locka den att hoppa upp själv istället? Så gör iaf jag, och det är så mycket roligare när de kommer för att de VILL, och inte bara för att man själv lyfter dit dem :)
Jag hade ungefär samma problem med mina holländare. Jag tycker inte man ska tvinga en kanin att bli lyft - och speciellt inte lyfta i onödan. Eftersom jag sitter mycket med mina kaniner och klappar så vänjer de sig och börja lita på mig.
Förbättra din relation med honom, få honom att lita på dig. Tvinga honom inte till något, är mina råd.
Har läst någonstans att varje gång du släpper han när han sprattlar kommer han fortsätta sprattla för han vet han blir nedsläppt då. Så släpp inte han när han sprattlar så lär han sig till sist..
Men jag själv har "gett upp" med min kanin för det första jag har aldrig velat bära henne eller haft behov av det, hon gillar inte det och jag själv har alltid hatat när folk bär mig så kanske därför jag aldrig lyft min kanin :P Ibland handlar det inte om relationen man har till sin kanin utan om att kaninen inte tycker om det helt enkelt. De blir ju aldrig lyfta i det fria om man ska tänka så :P
#3 Håller med dig. Men det är helt klart enklare att lyfta en kanin som man har en bra relation med än en kanin man inte känner.
Enda gången de blir burna i naturen är av rovdjur som tänker äta upp dem, så man kan ju förstå att många kaniner ogillar det…
Du ska inte endast lyfta honom i magen utan under framtassarna och under rumpan och intill kroppen. Annars kommer han känna sig otrygg och ni kommer ingen vart.
Om han sprattlar vid nedsättning vänd han så att hans ansikte pekar mot sig och sätt ner baken före framtassarna.
Min kanin är precis likadan, tycker inte om att bli lyft eller sitta i knät. I vissa fall måste man ändå lyfta sin kanin, t.ex. när klorna ska klippas. Annars låter jag honom vara ifred och låter honom komma till mig när han själv vill. Det är lättare att vänja en kanin att bli upplyft om man får den redan som liten unge. Det brukar vara betydligt svårare att vänja en som är äldre.
De flesta kaniner tycker inte om att bli upplyfta, men något jag har märkt är att håller man ett dåligt grepp, alltså kaninen känner sig osäker/rädd då sprattlar den bara för att komma loss.
Vill man alltså att kaninen inte ska sprattla håll ett stadigt tag och helst mot kroppen. Och sprattlar den släpp inte ner den förrän den lugnat sig och släpp den då, annars kommer kaninen lära sig att när den sprattlar så släpper man den.
Sen mina i alla fall kan börja sprattla när man är nära buren eller hagen för den vill in/ner då brukar jag vända på mig så kaninen inte ser buren och då brukar den inte sprattla mer :P och så släpper jag in den bakvändigt typ utan sprattel ;)
// Michis
menar såklart i inlägg #5 att hans ansikte ska peka mot dig :p